به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۰ خرداد ۲۱, شنبه

کتابهای رایگان پارسی افول زبان در جوانان و رابطه آن با اخلاق جوانان



مصطفي ملكيان در باره سوال فولادوند در باره افول زبان در جوانان و رابطه آن با اخلاق جوانان امروز گفت: به سه لحاظ مي شود موضوع را پي گيري كرد .وقتي ما افول اخلاقي داشته باشيم زبان ما هم به نوعي ابتذال كشيده مي شود .اول اينكه اخلاقي بودن .من درد و رنجي به ديگران وارد نكنم .يكي از اين درد و رنج ها اين است كه وقتي مي توانم سخن واضح بگويم كه شما با صرف نيروي انساني كمتري سخن مرا درك كنيد سخن غامض ،در ايهام و ابهام بگويم.
وي ادامه داد: وقتي من اخلاقي باشم بايد زبان من زباني باشد كه مخاطب با كمترين نيرو آن را درك كند و بااين زبان مبتذلي كه داريم اين ظرافت ها در آن رعايت نمي شود.يعني وقتي چند مفهوم را با يك لفظ مطرح مي كنيداگر ان لفظ خليل موفق باشد فقط براي رساندن يكي از اين مفاهيم موفق شده ايد و شما در اين مورد به من رنج مي دهيد واين چيزي است كه در نسل خودمان مي بينيم.
ملكيان عنوان داشت: دوم اين است كه وقتي اخلاقي باشم بايد شان مخاطب رادر نظر بگيرم. مخاطب من بسته به ميزاني كه معلومات و قدرت تفكر او چگونه است، تجربه اش چگونه باشد و شان او در رابطه با من چگونه است، با هم فرق دارند.زبان امروز ما متاسفانه يكسان ساز است.
وي در توضيح بيشتر اظهار داشت: در جامعه ما يك نوع انسان ميان مايه تصور مي شود كه همه باهمين زبان مخاطب قرار مي گيرند.
ملكيان ادامه داد: سوم اين است كه در ارتباط گفتاري اخلاق گفتار را بايد رعايت كنم .اخلاق فقط در چشم و دست نيست .در گفتار هم هست اما نه اينكه دروغ نگوييم و تهمت نزنيم .بلكه به اين معنا هم هست كه وقتي من گفتاري را مي گويم گفتارم دقيقا به صورتي تنظيم شده باشد كه مخاطب را به ان چيزي كه مي خواهد برسانيم .در كشور ما اين طو را ست كه مثلا اگر مي خواهيم از اكسي صحبت كنيد انگار خواسته ام درباره تمامي جهان بگوييد به جز ايكس .
وي ادامه داد: نكته ديگر اين است كه هر بار از كسي نظري خواستيم در واقع مي خواهيم همان چيزي را بگوييد كه نظر خود ماست. انگار من مي گويم نظر من را از زبان خودتان بگوييد. ما مديريت بر معلوماتمان نداريم در واقع معلومات ماست كه بر ما مديريت دارد. وقتي كسي چيزي از ما مي پرسد ذهن ما به هر نكته اي مي رسد مي گويد بهتر است اين نكته راهم بگويم كه شايد مربوط به موضوع نيست.
ملكيان درباره وضعيت سانسور در زبان جوانان گفت: قبول دارم كه سانسور جوانان را به سمت زبان مبهم و پيچيده مي كشاند اما جوانان بايد وجدان اخلاقي زنده اي پشت سخن گفتن خود داشته باشند.جوانان امروز ما انگار مخاطب خودشان را ظرف آشغالي تصور مي كنند كه هرچه سخنان بي مغز دارند در ذهن ما مي ريزند.
منبع: شبستان

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ