به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۳ شهریور ۱۱, سه‌شنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} دریغا گویی، باز هم دریغا گویی در شهریور

 

دریغا گویی، باز هم دریغا گویی در شهریور

گویی که شهریور ماه به ضد آن چه از نام و معنایش برمی آید برای ما ایرانیان، ماه خاطره های تلخ و دریغ و درد و افسوس است. از یاد نمی بریم که در همین ماه، در سده جاری، به فاصله کمتر از 40 سال دو بار به خاک مقدس میهن ما حمله شده است. یکی به سال 1320 و دیگری به سال 1359. ( از یاد نبریم که ششصد سالی پیش تر در همین ماه  داستان تلخ شکست ایرانیان از عثمانی در جنگ معروف به چالدران رخ داده است). و از یاد نمی بریم که تنی چند از نادرگان همروزگار ما در همین ماه روی در نقاب خاک کشیده اند. از آن شمارند: دکتر ناتل خانلری، میرزا ابراهیم خان عکاس باشی، علی اصغر حکمت، همایون صنعتی زاده، سید ضیا طباطبایی، میرزا حسن خان مستوفی، دکتر محمود بهزاد، میرزا حسین خان پیرنیا ـ موتمن الملک، دکتر رضا زاده شفق، ارتشبد محمد خاتم، مهدی قلی خان هدایت ـ مخبرالسلطنه ، اقبال یغمایی، عبدالحسین زرین کوب، انجوی شیرازی، عبدالله توکل، محمد حسین شهریار، فریدون مشیری، و . . .
هر یک از اینان جهان ایرانی ما را وسعتی می بخشید. دریغا که باز در شهریور ماه دیگری، سوگوار نادرگان دیگری شده ایم. دکتر ناصر کاتوزیان استاد مسلم حقوق و پیش از او ژانت لازاریان پژوهشگر تاریخ ارامنه ایران در همین روزها از میان ما رفتند.
با ادای احترام به مردم ایران و به زاد بوم مادری خویش و با آرزوی سربلندی ایران و دوری ابدی دست دشمنان از این آب خاک، دو گزارش را در باره این دو تازه درگذشته برای شما می فرستم.
 

 

ناصر کاتوزیان درگذشت

ناصرکاتوزیان، حقوقدان برجسته و یکی از تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، در هشتاد و هفت سالگی، به دنبال بیماری ذات‌الریه درگذشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبر داد که پیکر آقای کاتوزیان صبح پنج‌شنبه از مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران تشییع می‌شود.

به گزارش این خبرگزاری، وی در هفته‌های اخیر به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و پس از چند روز به منزل منتقل شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز با معرفی آقای کاتوزیان به عنوان «پدر علوم حقوق ایران» نوشت که او نخستین دانشجوی ایرانی بود که موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق در ایران و دانشگاه تهران شد.

ناصر کاتوزیان که از جمله تهیه‌کنندگان پیش‌نویس اول قانون اساسی جمهوری اسلامی است پس از انقلاب فرهنگی به مدت ۱۱ سال از حضور در مجامع علمی و دانشگاهی کشور محروم بود

پس از آن در سال ۱۳۸۳ نشان درجه یک دانش، از سوی محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، به آقای کاتوزیان اهدا شد.

سال ۱۳۸۴ نیز در برنامه ویژه بزرگداشت شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایران که توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می‌شود، از چهل سال فعالیت علمی و فرهنگی ناصر کاتوزیان تجلیل شد.

آقای کاتوزیان در این مراسم در سخنانی از این که علم حقوق در جامعه مورد بی‌مهری قرار گرفته، انتقاد کرد.

ناصر کاتوزیان در ۱۳۰۶ خورشیدی در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۹ با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «وصیت» به اخذ عنوان دکتری حقوق نایل شد.

او حدود ۴۵ جلد کتاب تألیف کرد که اکثر آنها از جمله کتب آموزشی دانشگاه‌های ایران است.

آن طور که وب‌سایت فرارو نوشته است، ناصر کاتوزیان در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ شرکت کرده و در فهرست نامزدهای مورد حمایت جبهه ملی ایران، نهضت آزادی و سازمان مجاهدین خلق قرار داشت، اما موفق به راهیابی به مجلس نشد.

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهوری ایران، روز دوم شهریور ضمن عیادت از آقای کاتوزیان گفته بود که حسن روحانی علاقه‌مند بوده که شخصا به عیادت وی بیاید، اما به دلیل فشردگی برنامه‌ها در ایام هفته دولت موفق نشده است.






ژانت لازاریان، مدیر تهیه «دانشنامه ایرانیان ارمنی» درگذشت

ژانت لازاریان مدیر یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های تهران و روزنامه‌نگار و نویسنده «دانشنامه ایرانیانِ ارمنی»، روز سه شنبه، چهارم شهریور،  در سن ۷۴ سالگی و در پی بیماری در منزلش در گذشت و روز جمعه در آرامگاه ارامنه تهران، دفن شد.

در شناسنامه زنی که روز جمعه هفتم شهریور در آرامگاه ارامنه تهران به خاک سپرده شده، نام کاملش «ژانت ایکرانوهی لازاریان» نوشته شده است؛ اما سال‌هاست که او را به نام ژانت لازاریان می‌شناسند.

خبر درگذشت او روز شنبه پس از چهار روز تاخیر و البته پس از دفنش از سوی خبرگزاری‌هایی چون خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبرگزاری دولتی ایرنا و دیگر خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد.

او فقط مدیر یکی از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های تهران نبود، او را به عنوان نخستین زن منتقد موسیقی ایران، روزنامه نگار و ایده‌پرداز، پژوهشگر و مدیر انتشار «دانشنامه ایرانیان ارمنی» می‌شناسند

 ژانت لازاریان سال ۱۳۱۹ از خانواده‌‌ای مهاجر ارمنی که اهل نخجوان بودند در تهران به دنیا آمد. تا پیش از دانشگاه دوران تحصیل خود را در تهران و اصفهان گذراند و دانشگاه را هم در رویال کالج لندن به پایان برد.

خانم لازاریان از سال ۱۳۴۲ به عنوان نخستین منتقد موسیقی ایران در مجله فردوسی کار می‌کرد. بعد‌ها به مدت 10 سال مسئول صفحه فرهنگی - هنری روزنامه انگلیسی زبان «تهران ژورنال» بود که با آغاز انقلاب بهمن ۵۷ بسته شد. او در مجموع ۳۵ سال در روزنامه نگاری فعالیت کرد.

دانشنامه ایرانیان ارمنی هم به کوشش ژانت لازاریان منتشر شده است. او درباره چگونگی مراحل انتشار این دانشنامه سال ۱۳۸۹ به مجله «بخارا» گفته بود که در دولت محمد خاتمی به «دفتر گفت‌و‌گوی تمدن‌ها» در تهران پیشنهاد داده تا کتابی درباره خدمات ارامنه در تاریخ ایران منتشر شود.

دفتر گفت وگوی‌ تمدن‌ها نیز مسئولیت انتشار کتاب را بر عهدۀ ژانت لازاریان می‌گذارد. او هم گروهی تشکیل می‌دهد و به گردآوری و بررسی منابع، اسناد و مطالب مرتبط می‌پردازند.

دانشنامۀ ایرانیان ارمنی علاوه بر تجدید چاپ از سوی انتشارات هیرمند، در ایران، در ارمنستان هم به زبان ارمنی ترجمه و منتشر شد.

اما کار مداوم و بی‌وقفه ژانت لازاریان در ساختمان شماره 12 خیابان یاراحمدی واقع در خیابان دروس تهران می‌گذشت. نگارخانه «لازار»، نگارخانه‌ای قدیمی که دیوار‌هایش میزبان آثار هنرهای تجسمی نسل‌های مختلفی از نقاشان و مجسمه سازان ایرانی بوده است.

او در نمایش آثار نقاشان به گفته خودش تنها یک خط قرمز داشت. آن هم این بود که آثار کپی شده از روی نقاشی دیگران را هرگز نمایش نمی‌داد و این را بزرگ‌ترین کمک به نقاشان جوان می‌دانست.

ــ منبع: فردا


--
 محمود فاضلی بیرجندی

 

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ