به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۳ مهر ۲۱, دوشنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} دو کتاب مهم از بنیاد موقوفات دکتر افشار در آستانه نشر است


 


 

مدیر کانون زبان فارسی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار از انتشار دو کتاب تاریخی با عنوان‌های «حمله اسکندر به ایران» و «اسناد تاریخی خاندان غفاری» خبر داد.

حمیدرضا افسری درباره دو کتاب تاریخی آماده انتشار  گفت: کتاب «حمله اسکندر به ایران» (بخشی از کتاب آریان)، ترجمه همایون صنعتی زاده، ویراسته دکتر روشنک آذری، با مقدمه و اشراف دکتر ژاله آموزگار و «اسناد تاریخی خاندان غفاری» (مربوط به دوره قاجار)، جلد 4 به کوشش فرشته صرافان و جلد 5 به کوشش کریم اصفهانیان و بهرام غفاری به زودی از سوی این انتشارات منتشر خواهد شد.

مدیر کانون زبان فارسی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار درباره معرفی کتاب «حمله اسکندر به ایران» اظهار کرد: این کتاب ترجمه بخش مربوط به ایران از مجموعه سترگ به نام «آریان» است که به قلم تعدادی از برجسته‌ترین مورخان خارجی به رشته تحریر در آمده و سال‌ها پیش زنده‌یاد ایرج افشار این بخش را برای ترجمه به شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار پیشنهاد داد و بعد از تصویب در هیات گزینش کتاب این بنیاد، کار ترجمه آن به زنده‌یاد همایون صنعتی‌زاده مترجم توانا واگذار شد.

وی ادامه داد: با این که بخش زیادی از کتاب را صنعتی‌زاده در زمان حیات خود به فارسی برگردانده بود، به دلیل پراکنده بودن بخش‌های مختلف آن، دکتر ژاله آموزگار (استاد دانشگاه تهران) به نمایندگی از هیأت گزینش کتاب بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، نظارت بر چاپ این اثر مهم را به عهده گرفت و ویرایش نهایی آن را با توجه به متن اصلی، به دکتر روشنک آذری (عضو هیات علمی دانشگاه) سپرد. حجم این کتاب بدون مقدمه و منضمات 336 صفحه و دارای تصاویر رنگی است.

افسری در معرفی کتاب «اسناد تاریخی خاندان غفاری» افزود: از میان خاندان غفاری کاشانی چندین نفر جزو رجال معتبر، مؤثر و صاحب‌نام در دوران قاجار بودند. به ویژه چند تن از آنها در دربار اعظم ناصرالدین شاه قاجار نخست متصدی امور خلوت، انشاء و ریاست تفنگداری بودند و بعدها به مقامات مهم مملکتی رسیدند.

وی بیان کرد: سابقه چاپ و انتشار مجموعه اسناد و مدارک تاریخی خاندان غفاری برمی‌گردد به زمانی که زنده‌یاد ایرج افشار ریاست کل انتشارات دانشگاه تهران را به عهده‌ داشت و یکی از اهداف وی چاپ، انتشار اسناد و مدارک تاریخی بود که بسیاری از حقایق مکتوم را در سینه خود داشت و تاریخ‌نگاران را بدان دسترس نبود. به دلیل اهمیت اسناد، زیر نظر زنده‌یاد ایرج افشار مجموعه پنج جلدی اسناد فرخ‌خان امین‌الدوله از 1346.ش تا 1357 در انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

افسری در ادامه گفت: از آنجا که نشر این اسناد معتبر یگانه، بسیاری از حقایق تاریخی پنهان و مسائل مملکتی دوره ناصری را که در پشت پرده تردید و ابهام قرار داشت، در اختیار محققان تاریخ قرار می‌داد از این‌رو بنا بر تصویب هیات گزینش کتاب بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی تاکنون سه مجلد از اسناد بازمانده از این خاندان به چاپ رسیده و هم اکنون جلد چهارم آن به کوشش فرشته صرافان و جلد پنجم آن به کوشش کریم اصفهانیان و بهرام غفاری در دست انتشار است.


 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)




--
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ