به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} کتاب تازه / خاطرات اردشیر زاهدی


معرفی کتاب تازه
خاطرات اردشیر زاهدی (مجلد دوم)
مجلد دوم از خاطرات اردشیر زاهدی به همت انتشارات کتاب سرا منتشر شد. مجلد نخست آن را همین موسسه حدود ده سال پیش منتشر کرده بود. اردشیر زاهدی در این کتاب خاطراتی را از دهه های 1330 و 1340 نقل و ثبت کرده است. کتاب با مقدمه ها و فهرست اعلام 416 صفحه دارد. زاهدی تنها پسر سپهبد زاهدی، نخست وزیر ایران در پس از دوره پر ماجرای محمد مصدق است. گفته های اردشیر زاهدی که تنها داماد پادشاه و سال ها سفیر و وزیر امور خارجه هم بوده و تا واپسین دم زندگی محمدرضا شاه در کنار وی قرار داشته خواندنی و گاه تاثیرگذار است. چند پاره را از این خاطرات نقل می کنم:
1. در سفر شاه به شوروی، خروشچف شروع کرد با لحن خشنی به ایران و اعلیحضرت حمله کردن، که به شما می گوییم با ما دوست باشید. شما با ما دشمنی می کنید. ما هر لحظه بخواهیم قادریم ایران را ببلعیم. هر قدر شما نیرو جمع کنید قادر نخواهید بود در برابر ما بایستید.
نطق خروشچف چنان تند و تهدید آمیز بود که همه را مبهوت کرد. اما اعلیحضرت عکس العملی نشان داد که از شجاعت و سیاست ایشان حکایت می کرد. گفتند: چه خوب شد که این حرف ها را شنیدیم و دانستیم که در تشخیص مان اشتباره نمی کنیم. تا به حال می گفتید این حرف ها مال دوره استالین بود. حالا می بینیم که خیر، شما هم همان افکار را در سر دارید.. پس ما حق داریم مراقب خود باشیم. برای همین است که وارد پیمان بغداد شدیم. تاکید می کنم که اگر روزی بخواهید به ما حمله کنید ما و ملت ایران تا آخرین قطره خون خود ایستادگی و از وطن دفاع خواهیم کرد.
پس از آن، میکویان گفت شاید سوء تفاهمی رخ داده و اشتباهی در ترجمه کلمات خروشچف پیش آمده. اعلیحضرت بی درنگ پاسخ داد که خیر اشتباهی در کار نیست. مترجم ما به تایید خروشچف، زبان روسی را از خود وی بهتر می داند. (ص 22 / 23)

2. آمدم خانه عمه ام. دیدم میز ناهار را چیده اند. گفتم عمه جان، چه طور است از این غذاها مقداری بفرستیم بیمارستان برای والاحضرت شهناز. عمه ام در کمال سادگی برگشت و به لهجه همدانی گفت: «ببم، ببم، کور نشوم که تو عاشق شده ای. کدام آدم عاقلی برای مریضی که عمل کرده آش رشته و کوفته همدانی می فرستد؟ عشق است که عقلت را گرفته.» فکر کردم. دیدم درست می گوید. بعد ماجرای ازدواج با دختر شاه پیش آمد. برای عروسی هم سه شرط گذاشته بودم. وقتی اعلیحضرت شنیده بودند، فرموده بودند کسی که برای ازدواج با دختر پادشاه شرط می گذارد باید قبول کرد که عقل درستی ندارد. (ص 31/ 32/ 38)

3. پس از کودتای عبدالکریم قاسم در عراق، رییس مجلس ترکیه از من پرسید: تو پسر ژنرال زاهدی هستی؟ گفتم: بله. گفت: اگر عراق یک آدمی مثل پدر شما داشت این جریان پیش نمی آمد. (ص 48)

4. گفتند با سپهبد زاهدی تماس بگیرید و بگویید آیا قبول می کند بیاید نخست وزیر شود؟ با پدرم در سویس تماس گرفتم. گفت: قبول می کنم به یک شرط که فورا قوای خودمان را وارد عراق کنیم و اردنی ها هم از غرب وارد عراق شوند تا کودتا را خنثی کنیم.
گفت: حاضر است مسئولیت را شخصا به عهده بگیرد تا چنانچه وضع ناگواری پیش آمد اعلیحضرت او را به عنوان این که خودسرانه عمل کرده معزول و محاکمه و حتی اعدام کنند. (ص 49 / 50)

5. دو سه روزی از سوء قصد به شاه گذشته بود که سپهبد کمال، پرویز نیکخواه را آورد به کاخ. در همان سرسرایی که تیراندازی شده بود با شاه رو به رو شد. اعلیحضرت از او پرسیدند: چرا می خواستید مرا بکشید؟ نیکخواه، خجالت کشید یا دچار احساسات شد؛ به گریه افتاد. گفت: به ما دروغ گفته بودند. اشتباه کردیم. و خلاصه طلب بخشش کرد. اعلیحضرت او را بخشودند و حتی در تلویزیون ملی مقام مهمی به او داده شد. (ص 240)
6. به نظر من هیچ یک از جوانانی کهگاه به گاه سر و صدا راه می انداختند، نه گمراه بودند، نه عامل خارجی. مشکل از دولت ما بود که حقایق را با جوانان در میان نمی گذاشت. (ص 271/ 272)


--
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ