به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۴ بهمن ۱۷, شنبه

{خبرنامه کتاب های رایگان پارسی} پاول پارسی / زنده داشتن نام یک دانای کهن ایرانی

پاول پارسی
زنده داشتن نام یک دانای کهن ایرانی

پاول پارسی، از مشاهیر دانشمندان عیسوی ایران باستان، اهل ریو اردشیر در استان فارس بود. (صفا/ تاریخ ادبیات/ ج یکم/ 95) نام او در منابع فارسی، پولس یا پاولس پرسا، هم آمده و این صورتی از نام اوست که بیشتر در زبان ها و منابع غربی بدان نامیده شده است.
مغان، پاول را که زرتشتی نبود، کافر می شمردند (وقایع نامه سیرت/ متن انگلیسی/ 116) و با او نیز همچون دیگر عیسویان سری نداشتند. او با این وصف به دربار خسرو اول، انوشه روان، راه یافت که دربارش پناهگاهی برای دانشمندان و متالهان عیسوی بود. (همان). پاول یک چند « با مباحثه در مسایل فلسفی خسرو را خرسند می ساخت» (زرین کوب/ روزگاران/ 265). در دربار انوشه روان که بود رسایلی فلسفی در باب مقولات ارسطویی برای خسرو نوشت. آن رساله ها وقتی ابن مقفع و پسرش منطق ارسطو را از پهلوی به عربی برمی گردانیدند، دستمایه کار ایشان شد (سارتون/ تاریخ علم/ 512). او در رسایلش مسایلی را در میان می آورد که مایه اشتغال ذهن پادشاه بود. (زرین کوب/ همان جا).
خسرو انوشه روان به پاول عنایت مخصوص داشت. چندان که در موقع صلح با روم چون ژوستینین، امپراتور، از خسرو خواست تا تنی چند از دانشمندان ایرانی را به روم گسیل دارد؛ پادشاه ایران پاول را در جمع علمای ارشد ایرانی به دربار روم اعزام کرد. امپراتور روم هم دانشمندان ایرانی را با توقیر و تکریم پذیرا شد و جلسات علمی آنان در دربار روم سه روز برقرار شد. (یادداشت آنتونی الکوک بر وقایع نامه سیرت/ متن انگلیسی). این را هم نوشته اند که از احترامات مخصوص انوشه روان به پاول و بقیه مسیحیان بود که حدود یک سده بعد که کشیشی مسیحی نگذاشت جنازه یزدگرد سوم بر زمین بماند و او را با تشریفات بایسته به خاک سپرد؛ احترامات انوشه روان را به مسیحیان پاس می داشت. (نولدکه/ تاریخ ایرانیان و عرب ها/ 192). پاول پارسی یک چند مطران نصیبین بود و سپس با مجادلاتی که در میان علمای مسیحیان درگرفت از آن جایگاه کنار رفت. (آنتونی الکوک/ همان جا). شاید اعراض از عیسویت و درآمدن او به زرتشتی گری هم در پی بروز آن مجادلات پیش آمده باشد.
پاول پارسی از سرآمدان فکر ایرانی در روزگار باستان بود. آنان که تاریخ فکر و فرهنگ و فلسفه می نویسند غیرت علمی را فرو می نهند که نام این قبیل دانشوران کهن ایرانی را نمی آورند.
یاد آوردن از این قبیل چراغ های فروزان و کهن خرد، یادآوری ریشه های هزاران ساله فکر در ایران است. از این راه مجالی فراهم می شود تا ایرانی باور بدارد که پای اندیشه او نیرومند است و ایستادن را برای خویش ممکن بشمرد. و نیز در این بین می توان باور آورد که اندیشه در ایران بر خلاف برخی مدعیان، راه «انحطاط» نپوییده است.
نام پاول پارسی را زنده می دارم تا نام ایران ما همچنان رساننده خرد و بیداری و روشنایی باشد.
به آن دسته از ایرانیان که این باور می دارند مژده دهم که برخی از رساله های پاول پارسی، که به سریانی بوده به کوشش دوست گرانمایه ای به پارسی امروز گردانیده شده و زودا که در تهران به چاپ و نشر برسد.




 

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در https://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ