به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۵ مرداد ۲۱, پنجشنبه

{خبرنامه کتاب های رایگان پارسی} زیارتی از مرد آرامش و امان ایران


 

 

زیارتی از  مرد آرامش و امان ایران

 

 

می گویند از چند نقطه جاده ساوه که در آن آمار گرفته شده روزانه بیش از شش صد هزار خودرو می گذرد. در 20 کیلومتری تهران در این جاده، نقطه ای است به نام سه راه آدران. تصورش دشوار است که سه راه آدران، نصف شبان هم بی سر و صدا باشد. در شمال سه راه آدران دهی است بسیار قدیم به نام آدران، با بقعه ای به نام امام زاده ابوطالب. در جانب خاور بقعه، در ایوانی کوچک، سپهبد امان الله میرزا جهانبانی در سکوت ابد خفته است.

امان الله خان از نخستین افسران تحصیلکرده ایران در روسیه و فرانسه بود. اواخر سال 1299 عهده دار سمت ریاست ارکان حرب کل قشون شد. وقتی اسماعیل آقا و همدستانش در آذربایجان و کردستان سر برآوردند و می تاختند جهانبانی مامور فرونشاندن غائله در آن خطه شد. به همت بلند او سر یاغیان کوبیده شد و آرامش به آن پاره از میهن بازگشت. بعد به فرماندهی لشکر شرق رسید و برای تامین امنیت در خراسان و سیستان و بلوچستان مرارت ها کشید.

 میانه های دهه 1310  مورد غضب شاهانه قرار گرفت و مدتی به زندان افتاد. پس از آزادی سمتی به وی ارجاع نشد تا پس از سقوط رضاشاه در کابینه فروغی وزیر کشور شد. در کابینه سهیلی وزارت جنگ را گرفت ولی بعد از آن دیگر به مشاغل نظامی بازگشت. مقارن با تشکیل مجلس سنا به نمایندگی انتصابی رسید و تا پایان عمر در این سمت، در عداد ذخیره ها و محترمان دستگاه نشسته بود.

امان الله خان جهانبانی افسری شریف و خوشنام بود که سالهایی از عمرش را برای امنیت و رهانیدن ایران از آشوب و گرفتاری گذراند. میانه دهه 1320 اراضی آدران را خرید و باغ و عمارت کرد. در دوره مصدق وقتی توده ای ها پر و بال باز کردند از جمله در املاک وی به تبلیغات پرداختند تا مردم را علیه یک زمیندار فئودال بشورانند.

سال 1353 که درگذشت او را در کنجی از امامزاده ابوطالب به خاک سپردند تا دور از ملک خود نماند. ملک آدران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره شد و تا امروز در اختیار بنیاد شهید انقلاب اسلامی است. دیگر از باغ و عمارت اثری نمانده و آن اراضی بایر و متروک است.

 در شلوغی و هیاهوی سه راه آدران امروز دیگر کسی حتی به یاد نمی آورد که به فاصله اندک از آن جا مردی خفته است که جز سودای آرامش و امان ایران در سر نمی داشت.

یادش گرامی است. گرامی تر و ارجمندتر باد.

 

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در ‏گروه Google ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت رایانامه از آن، رایانامه‌ای به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در https://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ