به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

خبرنامه کتابهای رایگان پارسی دو اجرای زیبا از دایی وانیای چخوف


 
 



http://www.eldritchpress.org/ac/yr/chekhov.gif 
در حال حاضر «دایی وانیا» اثر چخوف به کارگردانی آلن فرانسون در تئاتر آماندیه نانتر به روی صحنه است. قبلاً در مورد دو اجرای زیبا «باغ آلبالو» و «سه خواهر» به کارگردانی آلن فرانسون نوشته بودم. نمایشنامه «دایی وانیا» در چهار پرده در سال 1897 نوشته شده است یعنی در پایان قرن؛ و در آخرین پاییز قرن نوزده در تئاتر هنر مسکو به روی صحنه رفته است. 
خلاصه داستان:  وقایع، از یک گردهمآیی خانوادگی در تابستان در یک شهرک ییلاقی می گذرد، جایی دور از پایتخت و مراکز هنری و جنبش های فکری و فرهنگی. خانه جهیزیه زن اول پروفسور بازنشسته سربریاکف است که پس از فوت همسرش، با زنی بسیار جوان و زیبا ازدواج کرده و به شهر رفته است و امورات ملک را خانواده همسر مرحومش می چرخانند. دایی وانیا و ناتاشا ارکان اصلی خانه هستند و مثل همه اعیان رو به افول هنوز کلفت و نوکری دارند. دکتر هم هست که در آن خانه دور افتاده، گاه سری به آنها می زند. بازگشت پروفسور با زن جوانش برای گذراندن تابستان در ییلاق و همچنین فروش خانه و ملکی که از زنش به او ارث رسیده نظم زندگی آرام و غم انگیز ساکنان خانه را به هم می زند. 
ناتاشا عاشق دکتر است و با آرزوی وصل و ازدواج با دکتر زندگی را می گذراند. وانیا مانند دکتر، عاشق النا یا یلنا (به مانند هلن ترویا پر از عشاق دل خسته و خانه خراب کن) است. پروفسور همه در خدمتش هستند چون پولدارتر است همه را به کار می گمارد و چون پولدارتر است النا به او شوهر کرده است و ناچار است با او بماند. 
تمام تابستان در ییلاق، قلب های گرم و زنده ساکنان خانه با عشق و امید به نقشه کشیدن و آروزی رسیدن به  سعادت و میل به ساختن آینده می طپد.  در دو پرده آخر، همه نقشه ها به باد می رود و کاخ رویاها، به سادگی مانند خانه ای شنی در برابر اولین امواج واقعیت فرو می ریزد. 
هیچ اهمیتی ندارد که النا عاشق دکتر باشد یا وانیا، چون در هر حال، النا به زندگی با پروفسور ادامه خواهد داد. اما فاجعه در تصمیم پروفسور برای فروش ناگهانی خانه است. خانه ای که میراث خاندان مادری است و محل زندگی ناتاشا و وانیا و پدر و مادر پیر و دو خدمتکار و ممر درآمد و تآمین زندگی شان است. ساکنان خانه، در خلال سالها سخت کار کرده اند و هیچ اندوخته ای ندارند. نه عشقی، نه امیدی، نه خانواده ای. جز خانه چیزی برایشان باقی نمانده است و نداشته اند و حالا خانه هم دارد به باد می رود.
فکر فروش خانه و سایر فجایع کوچکتر، وانیا را به عصیان می کشاند. عصیانی برای شلیک به سوی پروفسور، اقدامی برای پایان گذاشتن به این انتظار بیهوده و رنجبار. تیرش مانند پرتاب تیری در تاریکی، عملی از سر یأس است. تیرش به سوی دیگری به خطا می رود. وانیا سپس تصمیم به خودکشی می گیرد اما منصرفش می کنند. وانیا و ناتاشا و اهالی خانه، پس از رفتن النا و پوفسور و دکتر، علیرغم همه رنج ها، و علیرغم زندگی مرگبار، به زیستن ادامه خواهند داد و باز هم خواهند ماند. پایان نمایش، با تکرار کلمات قطعه پایانی اوپوس 26 شماره 3 از راخمانینف آهنگسار روسی و هم عصر آنتوان چخوف از زبان ناتاشا است.
ناتاشا جمله «ما باز هم خواهیم ماند» را تکرار می کند. آنها به زندگی ادامه خواهند داد و باز هم کار خواهند کرد تا روزی بشریت به سعادت دست یابد. چرا که همه چیز در تداوم است و سعادت آیندگان مرهمی بر ناکامی های پیشینیان خواهد بود. رنج های ما هرگز بیهوده نبوده است و ما روزی به آرامش دست خواهیم یافت.
 ***
 دو اجرای زیبا از این نمایشنامه زیبا ببینید

1963 به کارگردانی و بازی لارنس اولیویه
یک ساعت و چهل و شش دقیقه
Michael Redgrave, Laurence Olivier, Rosemary Harris, Joan Plowright, Max Adrian, Sybil Thorndike, Fay Compton, Robert Lang
اجرای دایی وانیا، 
 1970 با بازی آنتونی هوپکینز
 دو ساعت و پنج دقیقه
Vanya - Freddie Jones, Astrov - Anthony Hopkins, Yelena - Ann Bell, Serebriakov - Roland Culver,  Sonia - Jenifer Armitage

بشریت رنج می کشد و در انتظار سعادت است اما همیشه سعادت از آن دیگران است و سهم ما نمی شود اما ما با ایمانی که داریم بردبارانه چشم به راه روزهای بهتر و سهم خود از خوشبختی خواهیم ماند. 
ما تحمل می کنیم و باز هم ادامه می دهیم. 
چون فرا خواهد رسید آن روز
***
یادتان بماند 
فردا روز جهانی تئاتر است


--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ