به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

خبرنامه کتابهای رایگان پارسی چرا باید کودکان و نوجوانان این مرز و بوم شاهنامه بخوانند

اسداله شعبانی :

هرچند کودکی من دور از کتاب و کتاب­خوانی سپری شد، اما داستان­های پای کرسی، در شبهای یخبندان دامنه­های الوند چنان در دل و جان من راه یافته بود که می ­توانستم ساعت­ ها در کنار بزرگ­ترها میخکوب شوم تا قصه ­گوی پیر مجلس، پایان خوشی برای همه آرزو کند و سیب سرخ داستانش را با همه قسمت کند.
از آن همه داستان ­ها که می ­شنیدم، داستان «سیاوخش» بیش از همه به دلم نشسته بود. چنان­ که به هوای شنیدن چندین­ باره­ ی آن، همراه چوپان پیر ده، راهی صحرا می‌شدم تا ببینم سرانجام این داستان چه خواهد بود.
داستان­ های شاهنامه به من سخت­کوشی و مبارزه با دشواری­ ها را آموخت و پیوند مرا با گذشته­ ی فرهنگی این بوم و بر چنان استوار ساخت که از آن پس، زمان به زمان، دلبستگی به این آب و خاک و تاریخ و فرهنگ دیرینه­ ی ایران­ زمین در من همواره رو به فزونی است. بی­ گمان، این تاثیرپذیری از شاهنامه و این دلبستگی میهنی را در آثاری که برای کودکان و نوجوانان و بزرگ­ترها به چاپ رسانده‌ام، آشکارا می­توان یافت.
شاهنامه اقیانوس ژرف و پهناوری است که ما ایرانیان، چه خُرد و چه کلان، پیوسته باید با آن پیوند خود را نگه داریم و به فراخور نیازمان در آن به جست­جو برآییم تا در این آیینه­ ی بزرگ، خویشتن خویش را بیابیم. بارها از زبان بزرگان شنیده­ ایم که شاهنامه ستون فرهنگ و شناسنامه­ ی هویت ملی ماست. با این همه، در نظام آموزشی کشور، چنان­ که شایسته است، از آموزه­ های شاهنامه بهره­ گیری نشده است و گویی هنوز کسانی هستند که گمان می­ برند اندیشه­ های میهنی شاهنامه با برخی ارزش­های دینی ناسازگار است. این پندار ناشایست در آغاز انقلاب تا مرز فردوسی­ زدایی پیش رفت و اگر دلبستگانی چون دارنده­ ی این قلم نبود، به پاکسازی شاهنامه از کتابخانه­ های کشور می­ انجامید. خوشبختانه امروزه حقیقت امر بر بسیاری از مردم و مسوولان این آب و خاک روشن شده است و دریافته­ اند که برای پاسداری از ارزش­های دینی و ملی، ناگزیر باید هویت ملی خود را به خوبی بیابیم و از آغاز کار، کودکانمان را با آن آشنا کنیم و دلبستگی میهنی و میهن‌دوستی را در آنان بپروریم تا در برابر تندبادهای انیرانی که بنیان­ های فکری و فرهنگی ما را دستخوش تاراج و تباهی قرار داده است، پایداری کنیم.
در پهنه­ ی شاهنامه، همه گونه از ارزش­های والای انسانی و همه گونه از آموزه­ های دینی و میهنی را می­ توان یافت که پاسخ­گوی نیاز امروزی فرزندان این بوم و بر است. شاهنامه شعر- داستان بلندی است که خواندن آن روحیه­ ی پهلوانی را که نیازگریزناپذیر (:مبرم) کودکان و نوجوانان است، در شنونده می­ پرورد و آنان را به ساده­ ترین شیوه با زبان شعر آشنا می­کند.
شاهنامه تنها اثری است که سراسر آن با واژگان پارسی آراسته شده است. در زمانی که زبان تازی رواج داشته است و یا تاریخ­ نگاران ایرانی و حتا اندیشمندانی چون بوعلی­ سینا بیشتر آثار خود را به تازی می­ نوشته­ اند، استاد توس شاهکار خود را با زبان پاک پارسی سروده است و به راستی فرهنگ و زبان ایرانی را از نابودی رهانیده و آن را زنده نگه داشته است. شاهنامه تنها شعر نیست، داستان هم نیست، همچنان­ که تاریخ هم به­ شمار نمی آید؛ در پهنه­ ی خود این همه را با هم دارد.
آموزه­ های دینی آن پررنگ­ تر از هر کتابی است که تا کنون شناخته­ ایم. پهلوانان شاهنامه همه­ گونه منش­ های نیک انسانی را به نمایش می­ گذارند: جوانمردی، فداکاری، ایستادگی در برابر ستم و ... . استاد توس ویژگی­های والای انسانی را حتا در پهلوانان دشمن می­ستاید. هر چند که سراسر شاهنامه از نبرد در میدان­ های جنگ سخن می­ گوید، اما پیام پایه­ ای و بنیادین آن آشتی(:صلح) است. سیاوش پیام­ آور آشتی است و دوستی را بر دشمنی برمی گزیند.
زال که برای ویران کردن کابلستان رفته است، عشق را به جای جنگ برمی­ گزیند. رستم جهان­ پهلوان جز از برای مردم دست به نبرد نمی­ گشاید. قهرمانان شاهنامه انسان­ های مردم­ گرا و وفادار به پیمان و دوست­دار زندگی صلح­ آمیز هستند و از این روی، می­ توانند الگوهای بسیار شایسته­ ای برای ما و کودکان ما  باشند.
هرچند داستان­ های شاهنامه برای همه­ ی گروه­ های سنی گیرا و آموزنده است، اما بی­ گمان داستان «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار» به شوند(:سبب) پیچیدگی­ های غمناکی(:تراژیکی) که دارند، به خوانندگان و شنوندگان کتاب­خوان کارآزموده نیاز دارند، ولی داستان ­هایی مانند «زال و سیمرغ» که زمینه­ ی تصویرگری و خیال‌پردازی در آنها بیشتر است، برای کودکان و داستان­ هایی چون «زال و رودابه» به شوند زمینه­ ی عاشقانه و پیام آشتی و دوستی به جای جنگ و نبرد، می­ تواند برای نوجوانان فراخور بیشتری داشته باشد.
«عشق» در شاهنامه جایگاه ویژه­ ای دارد. نخست آن­که هر جا سخن از مهرورزی می­ رود، جنگ­ های بیهوده به کنار نهاده می­ شوند و یا به دوستی برمی­ گردند. مهرورزی و زناشویی، راه­ های پیشگیری از ویرانی و تباهی و گام برداشتن در راه نزدیک شدن به اهورامزدا است. در داستان­ های مهرورزی شاهنامه، ازخودگذشتگی و فداکاری به بالاترین اندازه­ ی خود می­رسد.
بی­ گمان، بازگو کردن داستان­هایی عاشقانه از این دست، برای نوجوانان و جوانان امروز بایسته(:ضروری) است؛ نوجوانان و جوانانی که گرفتار ابتذال­ های سنتی شده­ اند و در تیررس گمراهی­ های جهان مجازی هستند و از داستان­های عاشقانه اما بی­ آلایش، از این­گونه که در فرهنگ ایرانی بوده است، دور می­ شوند.
خداشناسی و ستایش آفریننده­ ی جهان از بهترین آموزه ­های شاهنامه است و در پی آن، پیام بنیادین شاهنامه، ستیز با دروغ و جست­جوی راه راستی، در سراسر این اثر گران­سنگ چشمگیر است. در شاهنامه دروغ سرچشمه­ ی همه­ ی بیدادگری­ ها و تبه­کاری­ هاست. از این روی، در شاهنامه که خود برآمده از فرهنگ دیرینه ­ی این سرزمین است، دروغ برپاکننده ­ی بیشترین جنگ­ ها و کینه­ توزی­ ها است. فتنه ­ی سودابه با دروغ آغاز می­شود که سرانجام مرگ سیاوش و به دنبال آن، جنگ­ های خانمان­سوز پی ­درپی ایران و توران را دامن می ­زند. دروغ در شناساندن رستم به سهراب، سوگنامه­ ی مرگ سهراب، این جوان برومند و پاک­دل را می ­آفریند. دروغ شغاد نابکار، مرگ رستم و سپس تباهی خاندان زال را در پی می­ آورد. با این یادآوری­ ها، می ­توان گفت شاهنامه کتابی است که در سراسر آن راستی و دروغ پنجه در پنجه ­ی یکدیگر درافکنده­ اند و به نبرد می ­پردازند و پیروز این نبرد، سروش راستی بر پتیاره­ ی دروغ است که دورنمای روشنی را فراچشم خوانندگان می­ گستراند که پیروزی همیشه با آنانی است که راه راست را می ­پیمایند و از ارزش­ های والای انسان پاسداری می­ کنند.
با این گفته ­ها، می­ توان شاهنامه را بزرگ­ترین اثر آموزشی و مهم­ترین پیوند کودکان ما با گذشته­ ی تاریخی و فرهنگی خویش و از همه مهم‌تر، زیباترین و گیراترین خواندنی برای کودکان و نوجوانان ایران ­زمین به ­شمار آورد.
نگارنده نزدیک به ده سال پیش، با آرمان آشنا کردن فرزندان ایران با این اثر شکوهمند، بر آن شد داستان­ های شاهنامه را به گونه ­ای درخور نوجوانان فراهم کند. جلد نخست آن با نام «قصه­ های شیرین شاهنامه» به­ دست نشر پیدایش چاپ و منتشر شد و جلد دوم آن نیز پس از دیرکردی طولانی، سال گذشته به ناشر یاد شده سپرده شد که امید است به زودی چاپ و منتشر شود. آن­چه درباره­ ی این اثر می­ توانم بگویم این است که همراه با پیروی از شیوه­ ی کار استاد توس، کوشیده ­ام بخش­ های پهلوانی و داستانی را پررنگ­ تر و بخش­ های تاریخی اثر را کمرنگ ­تر بازگو کنم و همچنین گزیده ­ای از سفرهای ساده­ ی هر داستان را با توضیح­ های بایسته بیاورم. هر چند که این کار به چشم صاحب­نظران از جمله «شورای کتاب کودک» آمد، اما پیرامون شاهنامه زمینه­ ی آفرینش آثار بهتر، زیاد، ولی کار انجام شده بسیار اندک است. بادا که این راه ادامه بگیرد و آثاری شایسته ­ی کودکان ایرانی، با بهره­ گیری از فرهنگ ایرانی فراهم آید و کودکان و نوجوانان این سرزمین، چنان­که شایسته­ ی آنان است، با پیشینه­ ی فرهنگی و ادبی سرزمین خود و پیش از همه، شاهنامه، آشنایی بیشتری پیدا کنند.

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.ru
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ