به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} سفر به ایران قدیم با نویسنده های ایرانی-اسرائیلی

وجود فرهنگ های مختلف از کشورهای سراسر جهان در اسراییل به طرز جالب توجهی نگارش کتاب های منحصر به رسوم آن فرهنگ را   رواج داده است.    

سال گذشته یکی از دوستان ایرانی ام کتاب های جالبی در مورد زندگی ایرانیان قدیم که در اسراییل توسط نویسنده های ایرانی- اسراییلی منتشر شده را به من پیشنهاد کرد. با کنجکاوی زیادی به کتابخانه رفتم و خوشبختانه کتابهای پیشنهاد شده را در بین قفسه ها پیدا کردم. از خواندن آنها بسیار لذت بردم و در حین خواندنشان به یاد خاطره های های مادر بزرگم از آن زمان در ایران افتادم.

کتاب "عشق سلطنت" نوشته سارا اهرونی سال 2008 در اسراییل به چاپ رسید. این کتاب همراه با داستان رومان بسیار زیبایی زندگی و آداب و رسوم یهودیان ایران در حدود 70 سال پیش را تعریف می کند.

 

 

 

 

سال 1946، سلطنت یعقوبی دختر بچه ای 16 ساله از گلپایگان برای خدمتکاری نزد خانواده ثروتمندی به تهران سفر می کند. زیبایی، شوخ طبعی و شجاعتش خیلی زود توجه همه اعضای این خانواده به ویژه پسر ارشد آنها (داوید) را به خود جلب می کند. داوید که 20 سال با سلطنت تفاوت سنی دارد دارای شخصیتی بسیار متعادل و جدی است. کم کم بین داوید و سلطنت رابطه ملایم و مهربانی آغاز می شود که در آخر به طوفان عشقی تبدیل می شود. تاجی، مادر سلطنت مخالفت شدید خود به این رابطه را اعلام می کند و برای سلطنت برنامه های دیگری، بدون در نظر گرفتن خواسته وی در نظر گرفته است. سلطنت بین ماهیت مستقل و سرکش خود و الزامات فرهنگی آن دوره در ایران با دو راهی دشواری در این داستان روبه رو می شود.   


با خواندن این کتاب برایم بسیاری از تعریف های بستگانم در مورد عقاید مردم آن دوره به صورت واضح تری آشکار شد. مادر سلطنت به دلیل دختر بودن نوزادش از همان لحظه اول با کدورت خاصی با سلطنت رفتار می کرد. از واهمه مغرور شدن سلطنت و بالا رفتن موقعیت اجتماعیش نسبت به افراد خانواده با رابطه وی با شخصی مانند داوید از یک خانواده سرشناس به شدت مخالفت کرد.


***


کتاب "خروس ایرانی" نوشته پری سانی سال 2010 در اسراییل منتشر شد. پری سانی، نویسنده ایرانی-اسراییلی، در سن 64 سالگی نوشتن این داستان را آغاز کرد.


"خروس ایرانی" داستان زندگی خانواده ای یهودی از تهران را در اوج حکومت شاه (اواسط قرن گذشته) روایت می کند. در این داستان طرز زندگی مرد خانواده (آقا ابراهیم) که همیشه به دنبال عشق بازی با زنان دیگر است، همسرش (ملوک خانم) و سه دخترانشان که هر کدام دارای شخصیت متفاوتی بودند، با قلم بسیار زیبایی وصف شده است.

 

 

 

 

 

این کتاب آمیخته ای از شوخ طبعی خاص، تمایلات جنسی ملایم، عشق، تنفر، شخصیت های رنگارنگ و جذاب است. نویسنده برای خواننده ای دور از وطن خیابانهای قدیم تهران همراه با طعم و بوی غذاهای مختلف ایرانی را یاد آوری می کند. پری با استفاده از عبارات زبان مادری خود سنت یهودیان آن زمان را به وضوح و به طرز بی نظیری به خواننده منتقل می کند.


پری نیز برای خوانندگان خود در پایان کتاب هدیه جالبی در نظر گرفته و آنها را با دستورالعمل پخت غذاهای مختلف ایرانی که در داستان خود به کار برده، آشنا می کند.

به دلیل استقبال بی نظیر از این کتاب نزد عموم مردم و مطبوعات ملی، نویسنده در سبب باز نویسی این داستان به زبان فارسی و انگلیسی است و قصد انتشار بیشتر آن در خارج از مرزهای اسراییل را دارد.


 
پس از خواندن این دو داستان بسیار زیبا که شخصا برایم لذت بخش بود، به دنبال کتاب های دیگری از این گونه که آمیخته با فرهنگ غنی ایرانیان است رفتم. کتاب های دیگری نیز با کمک مسئول کتاب خانه پیدا کردم. در حین خواندن این داستانها متوجه استفاده نویسنده از اصطلاحات گوناگونی به زبان مادری ام در وسط داستانی به زبان عبری شدم، دیدن و خواندنشان برایم لذت بخش بود.


امید که ترجمه این کتاب ها به زبان فارسی و انتشار آنها خارج از اسراییل و حتی در ایران نیز روزی امکان پذیر شود و هم وطنان عزیز نیز از خواندن این داستان های زیبا لذت ببرند.

 

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "کتاب های رایگان پارسی" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=fa دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ