به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} گفت و گو در باره کتاب



گزارش‌های محرمانه کنسولگری انگلیس فاش شدند


گزارش‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات به کوشش محمود فاضلی‌بیرجندی ترجمه و آماده انتشار شده است. این گزارش‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره منطقه شرق ایران در میان سال‌های جنگ جهانی اول در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
محمود فاضلی‌بیرجندی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: جدیدترین اثرم با عنوان «گزارش‌های محرمانه کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات» را به‌دست ناشر سپرده‌‌ام. این کتاب شامل گزارش‌های هفتگی کنسولگری انگلیس برای وزارتخانه متبوعش تهیه شده است.

این پژوهشگر تاریخ درباره محتوای کتاب بیان کرد: این کتاب برگردان فارسی گزارش‌های هفتگی است که کنسولگری انگلستان در سیستان و قاینات در خلال سال‌های جنگ جهانی اول تهیه و برای دولت متبوع خود ارسال کرده و نکته‌های بسیاری درباره مسایل مختلف دارد. از خبرهایی درباره رخدادهای ساده محلی، آب و هوا و اوضاع جوی گرفته تا اوضاع سیاسی و حکومت ولایت،‌ همچنین وضعیت قشون خارجی مستقر در محل، رقابت‌ها و رابطه‌های سیاسی و نظامی آن‌ها با قشون دیگر کشورها و مناسبات آن‌ها با حکومت محلی را بیان کرده‌اند.

وی افزود: ماموران دیپلماتیک انگلستان این گزارش‌ها را با روش و نظم خاصی تهیه کرده­‌اند. گزارش‌ها افزون بر آن‌که طبقه‌بندی محرمانه دارند از نظر محتوا نیز تابع طبقه‌بندی ویژه‌ای هستند. در این گزارش‌ها شایعه از خبر جدا شده و منبع هر شایعه یا خبر با دقت نظر تفکیک و ارزیابی شده است. این گزارش‌ها از نظر تاریخی از جایگاه خاصی برخوردارند و برای آگاهی از شرایط و اوضاع زندگی مردم منطقه قاینات و سیستان در حدود یک‌صد سال پیش اهمیت ویژه‌ای دارند.

فاضلی‌بیرجندی درباره چگونگی دسترسی به این گزارش‌ها توضیح داد: این مجموعه از اسناد محرمانه وزارت امور خارجه انگلستان است که مطابق قوانین آن کشور از طبقه‌بندی خارج شده و در اختیار عموم قرار گرفته‌اند. این اسناد پیش‌تر در اختیار استاد کاوه بیات بود که از پژوهشگران پیشکسوت تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌روند و این اسناد را برای ترجمه به من سپردند. پیش از آن‌که دست به کار ترجمه شوم با استاد محمود رفیعی گفت‌وگو کرده و با حمایت وی اسناد را ترجمه کردم. این کتاب در حدود 400 صفحه برای انتشار آماده شده است.

محمود فاضلی‌بیرجندی، متولد ۱۳۴۱، پژوهشگر تاریخ ایران، مولف کتاب «نمایندگان بیرجند در مجلس شورای ملی» و مترجم کتاب‌هایی مانند «شاهنامه و پژوهش‌های تازه» ، «تذکره اربیل»، «پارت‌ها و روزگارشان» و «ناگفته‌های امپراتوری ساسانیان» و دانشجوی دکترای تاریخ ایران بعد از اسلام است.
نشانی در اینترنت:
http://ibna.ir/vdceoz8zpjh8ozi.b9bj.html

--
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "کتاب های رایگان پارسی" مشترک شده‌اید.
‏برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ