به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۳ آذر ۲۱, جمعه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} سوگیادی برای شیبانی پولادین ایران


صنعت، موسیقی واگنر، سوارکاری، ایران دوستی  

سوگیادی برای شیبانی پولادین ایران

 

غروب آدینه 21 آذر 1393، روزی که یادآور نجات پاره ­ای از خاک میهن عزیز از چنگال جداسران بیگانه پرست است، آمفی تئاتر بیمارستان محک در تهران میزبان مراسمی بود که به یاد مردی برگزار می­شد که به ایران­دوستی شهره بود و برای ایران، نام و سربلندی خریده بود. من که نویسنده این سطورم بر خود گرفتم تا ندایی به احترام وی سر دهم و به قول بیهقی قلم را به یاد او بگریانم.

بیرجندی ­هایی که از نسل من و کمی پیش و پس از آن باشند، نام یک دکتر شیبانی را جایی در ته همه خاطرات خود ثبت دارند. مردی که اگر هم او را ندیده ­ایم، در خاطره ­های ما به مردان بزرگ افسانه­ ای پهلو می ­زد. او دکتر امیر علی شیبانی بود. مردی که به راه بنیان گذاری مجتمع عظیم ذوب آهن ایران سر از پا نشناخت و ننشست تا آن مجتمع جان گرفت و بالید و در ایران و در دنیا نامی به هم رساند و نام ایران را با خود تا بلندای صنعت و دانش روز دنیا برکشید.

جای دریغ و اندوه بود که اینک در سالن محک گرد آمده بودیم تا جای خالی او را گرامی بداریم. روی پرده سالن، عکسی از او انداخته بودند. عکسی که مردی میان­سال را در هیات رسمی تکنوکرات ­های دهه 1350 نشان می ­داد. با عینکی با قاب ضخیم سیاه و پیراهن یقه سفید و کراوات. چهره او در این عکس ته رنگی از شادمانی دارد. اما چشم ­ها معطوف به ناکجاست و پنهان نیست که سیمای مرد با غبار مختصری از حسرتی بعید درآمیخته است.

پشت عکس، پرده­ کرکره­ای دیده می­شود. همان پرده­هایی که در دهه 1350 وارد خانه ­ها و محل ­های کار ایرانی شد تا جای پرده­های سنتی را بگیرد. آن پرده­ ها از اجزای امواج نوسازی بود که در آن سال­ ها پی در پی بر کرانه ­های ایران می­آرمید و چهره مملکت را با سرعت دگرگون می ­کرد. امواجی از نوسازی شتابان که بعدتر، خود جان­مایه واکنش ­هایی شد که روزگار اجتماعی و سیاسی مملکت را درنوردید و مسیر تاریخی آن را به جهت دل­خواه نیروهای مخالف آن دگرگونی ­ها عوض کرد. دکتر امیر علی شیبانی یکی از سرآمدان آن نوسازی شتابان و از عناصری بود که یک نفس همسوی با آن می ­تاخت و جمعی را، از تحصیل­ کردگان رشته­ های گوناگون، با خود می­ کشید. آن چه پسرش در مراسم ختم وی در لندن از زبان وی بیان کرده بهترین مبین دیدگاه وی و عهد و پیمانی است که برای نوسازی ایران در دل می­ داشته است:

ما عقیده داشتیم که پدران و پدر بزرگ‌های ما تنبلی کردند و نشستند و تریاک کشیدند و گذاشتند دنیا ما را پشت سر بگذارد. حالا این مسئولیت ماست که عظمت کشورمان را به آن برگردانیم.

دکتر فرخ شیبانی، در مراسم محک به یاد برادرش گفت: تصویر او را در حالی در نظر مجسم می ­کنم که سوار بر اسبی که همواره دوستش می­ داشت، با زمزمه یکی از تصانیف واگنر حرکت کرده و می ­رود و پیوسته از ما دور و دورتر می­شود.

دکتر امیر علی شیبانی روز هفتم آذر ماه 1393 پس از سال­ ها غربت خودخواسته در لندن چشم بر جهان فروبست. صنعت ذوب پولاد ایران با رفتن او از یکی از پشتوانه­ های شاخص خود محروم شد. آن چه می­ ماند دریغی است که واقعه درگذشت مردی به بزرگی امیر علی شیبانی در میهن وی با سکوت برگزار شد. گویی کس را خبر نیست که مردی از نوادر روزگار را از دست داده ­ایم.  

 



--
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ