به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۳ دی ۱۰, چهارشنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} خبر تازه از دکتر ارفعی

 
دیری بود که از این پیام آور گذشته ها خبری منتشر نشده بود. چیزکی تازه درآمده به این شرح:

قدیمی‌ترین آجر یافت شده در شوش متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد است

قدیمی‌ترین آجر یافت شده در شوش متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد است. این خبر را پروفسور عبدالمجید ارفعی پس از ساماندهی ۲۷۰۰ آجرنبشته‌ شوش در گردهمایی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی اعلام کرد.

 پس از ساماندهی 2700 آجرنبشته در شوش توسط عبدالمجید ارفعی مشخص شد که قدیمی‌ترین آجر یافت شده در محوطه باستانی شوش متعلق به نارامسین پادشاه اکد است.

«عبدالمجید ارفعی» مترجم‌ زبان‌های باستانی در جمع مدیران و کارشناسان پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور گفت:« درحال‌حاضر 2700 قطعه آجر در شوش ساماندهی شده و نزدیک به  1800 تا 1900 آجرنبشته باقی مانده است که در فصل‌های آینده خوانده می‌شود.»

او درحالی اعلام کرد که شناسایی و شناسامه دادن به آجرهای شوش در حال انجام است که به‌گفته ارفعی، شناسایی صاحب‌ آجرها و خدایانی که نام آن‌ها در آجرها نوشته شده است به‌ طور مجزا در حال انجام و دسته‌بندی است.

ارفعی پس از ساماندهی  2700 آجرنبشته در شوش، قدیمی‌ترین آجر یافت شده را متعلق به «نارامسین» پادشاه اکد دانست.

این مترجم زبان‌های باستانی گفت: «با اینکه پیشتر آجرنبشته‌ها در 7 انبار تلنبار شده بود، به‌طوری‌که سقف یکی از آن‌ها ریزش کرده بود. به‌همین دلیل شروع فعالیت‌ها را به 2300 قطعه آجر در انبار آسیب دیده اختصاص دادیم و فعالیت‌ها را آغاز کردیم.»

او گفت: این آجرنبشته‌ها را به انبار دیگری انتقال دادیم و تصمیم گرفتیم که پس از ترجمه متن کامل آجرها را در شناسنامه بیاوریم.


خبرگزاری میراث فرهنگی


 


نارام‌سین یا نرم‌سین یا نارامسن از پادشاهان مقتدر اکد (مملکتی واقع در جنوب بین النهرین) که در قرن بیست و سوم قبل از میلاد می‌زیسته است. نقش برجسته و کتیبه‌ای که از او باقی مانده‌، پیروزی او بر یکی از اقوام کوه‌نشین به نام لولوبیان در ۲۲۸۰ پیش از میلاد نشان داده شده‌است.


ca. 2254–2218 BCE


امپراتوری اکّد در دوران نارام سین به اوج شکوه خود رسید. این نخستین پادشاه میان رودان بود که خود را خدا نامید. نارامسین نوه سارگون و سه پشت پس از او جانشینش بود.


امپراتوری ای که نارامسین گسترش داد از کوه های توروس در شمال شام تا عمده سواحل شمالی خلیج گرم (خلیج پارسی / عربی) بود و با مردمان دره سند معاملات تجاری داشت.


مشهورترین پیروزی او بر لولوبیان بود، قومی از کوه های زاگرس که مسخّر نارامسین گشتند و لوح ثبت این پیروزی به دست ما رسیده. (یافته در شوش، محل نگهداری امروزی در لوور پاریس)


پس از نارامسین امپراتوری اکّد رو به زوال نهاد و گوتی ها بر اکّدیان تفوّق یافتند.


پس از گوتی ها که مدّت قابل توجّهی تمام ناحیه را در دست داشتند، امپراتوری بزرگ اور سوّم (یا امپراتوری نو-سومری) سر برآورد. قلمرو این امپراتوری بسیار کوچک تر از سرزمین های زیر سلطه اکّدیان بود. امّا سازمان این ها بسی پیشرفته تر بود.


سرانجام چیزی حدود بیست قرن پیش از میلاد ایلامی ها به این مملکت هجوم بردند و تومار امپراتوری اور سوّم را در هم پیچیدند و عصر تازه ای از حکومت دو کشور بزرگ و دیرپای ایلام و آشور و جنگ های فراوان آغاز شد.


امّا اینکه از فرهنگ اکّدی به ما چه رسیده؟ تنها یک نمونه می آورم: واژه «اشکوب» یا «آشکوب» که به مرتبه و طبقه ساختمان گفته می شود ریشه ای اکّدی دارد و از زبان اکّدی به زبان های عربی و پارسی و زبان های اروپایی راه یافته. در انگلیسی stage و در فرانسه etage که خود از لاتینی آمده اند همگی بیخ و بُنشان در زبان اکّدی است.

ویکی پدیا


دیر بزیاد آن بزرگوار خداوند، عبدالمجید ارفعی.  


با سپاس از دکتر سالار عبدالمحمدیان

--
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «کتاب های رایگان پارسی» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ