به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۸۷ خرداد ۸, چهارشنبه

کتابهای رایگان فارسی Fwd: navidenou372 385



---------- Forwarded message ----------
From: navidenou <webmaster.navidenou@gmail.com>
Date: 2008/5/28
Subject: navidenou372 385
To: navidenou@googlegroups.com


salam
dostan gerami navidenou be rooz shod .
lotfan nazarat va enteghadat khod ra ba ma dar mian bogzarid.
 

 ایران دراردیبهشت

 سیامک طاهری

 

در ماه اردیبهشت نیز چون ما ه های پیش از آن گرانی مهمترین مساله کشور بود. دراین ماه نیز بخش های گوناگون حکومتی گناه گرانی را به گردن یکدیگر انداختند . اگر چه سرانجام دود این درگیری ها به چشم مردم ایران می رود

بانک مرکزی ایران در دو گزارش متفاوت در یک روز نرخ تورم را یک بار 19.5 و یک بار 19.1 درصد گزارش کرده است که هر دوی آنها حاکی از افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت کالاها در یک ماه اخیر است.

در گزارش اول نرخ تورم در دوازده ماه گذشته منتهی به فروردین ماه 19.5 درصد اعلام شده بود اما ساعاتی بعد بانک مرکزی اعلام کرد که این نرخ تورم شهر تهران بود و نرخ تورم سراسری 19.1 درصد است.

نرخ رسمی تورم در سال گذشته 18.4 درصد بود

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ماه نسبت به ماه قبل آن (اسفند) نزدیک به 25 درصد رشد داشته است. این رقم در واقع نرخ تورم ماهانه است اما نرخ تورم رسمی یک ساله محاسبه می شود و متوسط رشد قیمت کالاها در طول 12 ماه تا پایان فروردین را در بر می گیرد که بر اساس گزارش بانک مرکزی، بالای 19 درصد بوده است.به این ترتیب ایران بعد از کشورهای اریتره ؛گینه ؛میانمار؛ بیشترین نرخ تورم در دنیا را دارد. در ماه اردیبهشت قیمت برنج که یکی از مهمترین اقلام غذایی مردم ایران است از مرز کیلویی 5000تومان گذشت.

 اما شاید تنها نکته مهم در این میان  روشن شدن علت گرانی از میان دلیل های گوناگون ارائه شده باشد. به شرح زیر است

1-فساذ گسترده در دستگاه حکومتی ؛ این فساد و وجود مافیای گسترده باعث می شود تا هر حرکتی وهر برنامه ای در کشور به بن بست برسد وعملا ثروت کشور بجای آنکه صرف تولید ودر نتیجه افزایش کالا گردد در جیب انگل هایی وارد شود که جز مصرف افسار گسیخته هنر دیگری ندارند ؛انواع واقسام آقازاده ها با این باند های مافیایی در ارتباط بوده وپوشش وامنیت لازم را برای آنان بوجود می آورند .بنا بر گزارش هیئت تحقیق وتفحص مجلس از گمرک کم اظهاری درارزش کالا های وارداتی  گمرک وواگذاری انبارهای گمرکی بدون قرار داد؛عدم وجود تضمین کافی جهت حفظ حقوق بیت المال وعدم پیگیری رییس گمرک در وصول درآمدهای پیش بینی شده ازجمله گمرک فرودگاه امام است .گمرک در تخلفات صورت گرفته در فرودگاه امام؛مهرآباد وسلفجگان مقصر شناخته شده است.فقط یکی از موارد تخلف در گمرک سلفجگان عدم دریافت دستکم 800میلیون تومان از درآمد های قابل وصول دولت است.گمدک خسروی وبندر گناوه نیز بیش از 64میلیون دلار صادرات صوری داشته است. بنابه گزارش خبرنگار «تابناک»، هرچند اخبار غير رسمي از وجود اطلاعات مهم و دست اول و پرونده‌هاي بزرگ در اين گزارش حکايت داشت، در متن منتشرشده اين گزارش، اکثر قريب به اتفاق موارد مطرح‌شده، تکرار مطالب طرح‌شده در رسانه‌ها بوده و فاقد جزئيات جديد يا ارزيابي دقيق است.

براي نمونه، تکرار مطالب سايت‌ها و خبرگزاري‌ها در پرونده فروش سؤالات کنکور، پرونده رئيس اسبق دادگستري خراسان، پرونده رئيس اسبق دادگستري خوزستان، پارکينگ فرودگاه مهرآباد و... از سوي هيأت تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي که علاوه بر ارتباط با دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي، مدارک و اسناد گسترده‌اي را به طور مستقيم دريافت کرده است، غير قابل قبول ارزيابي مي‌شود.
همچنين خودداري از پرداختن به پرونده‌هاي بزرگ مفاسد اقتصادي همچون اورينتال اويل کيش، سلطان شکر و بزرگترين زمين‌خوار کشور، شايبه عملکرد گزينشي و جهت‌گيري هيأت تحقيق و تفحص را افزايش مي‌دهد. وقفه طولاني در تدوين و قرائت گزارش که عمر فعاليت هيأت تنظيم‌کننده را به حدود سه‌ونيم سال کشاند نيز موجب شده دست تا عملا اثرگذاري اين گزارش با ترديد روبه‌رو شود و بنا بر تصريح هيأت تحقيق و تفحص، بيشتر مصاديق گزارش هم‌اکنون در آن مجموعه مسئوليتي ندارند تا گزارش درباره عملکرد آنان.همین سایت در گزارش دیگری می نویسد یکي از بازرسان برجسته گمرک ايران، پس از وظيفه‌شناسي و گزارش کردن برخي تخلفات عمده گمرکي، به سزاي خود رسيد و با تنزل جايگاه به عنوان حسابدار به گمرک مهرآباد تبعيد شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اين مجازات پس از آن انجام شد که بازرس مذکور نقش مؤثري در کشف تخلفات هنگفتي در گمرکات سلفچگان و خرمشهر ايفا کرد و گزارش‌هاي وي تنها درباره عملکرد گمرک سلفچگان، منجر به کشف ورود غير قانوني ده‌ها ميليارد تومان کالا به داخل کشور و جلوگيري تضييع حقوق دولت شد.

گفته مي‌شود برخي همکاران اين بازرس نيز، احتمالا به سرنوشت وي دچار خواهند شد.

2-ساختار سیاسی ایران ؛ وجود صدها نهادی که در تولید هیچ نقشی نداشته واز ردیف های بودجه ای برخوردارند ؛آقای رییس جمهور تعداد آن ها را بیش از 600نهاد عنوان کرد که ضمن دریافت ردیف بودجه به هیچ کس هم حساب پس نمی دهند ؛نه کوشش های دولت آقای خاتمی برای کم کردن میزان بودجه این نهادها  ونه تلاش های آقای احمدی نژاد برای کم کردن تعداد این نهادها به نتیجه ای نرسید وعلت اصلی درگیری های اخیر آقای رییس جمهور ورییس مجلس نیز این موضوع بوده است .شورای نگهبان ؛ مجلس خبره گان تشخیص مصلحت نظام ؛دفتر تبلیغات اسلامی و.....از آن جمله هستند اساسا هر نهادی ویا فردی که ازبودجه عمومی پولی دریافت کند ولی به شکل مستقیم ویا غیر مستقیم در خدمت تولید نباشد عامل تورم است .

3-تلاش های رییس جمهور برای ارائه یک کارنامه موفق به مردم ونیروهای تصمیم گیر وتصمیم ساز راست ؛ تا پیش از پایان دور اول ریاست جمهوری ایشان .این عجله باعث شده است تابه جای صرف هزینه درمورد به انجام رساندن طرح های ناتمام گذشته تعداد بی شماری طرح عمرانی جدید در کشور آغاز بکار کند ودر نتیجه مقادیر زیادی پول وارد بازار شود ولی عملا با وجود طرح های نیمه تمام کالا ویا خدمات جدیدی وارد عرصه بازار نگردد؛ودرنیجه رابطه عرص وتقاضا بهم بخورد

در گیری های درون حکومتی (بالایی ها) درماه اردیبهشت  نیز با شدت تمام ادامه داشت . به گزارش ایسنا؛ درگردهمايي علما و ائمه جماعات که از سوي جامعه روحانيت مبارز و مركز رسيدگي به امور مساجد ، برگزار شد.دبيركل جامعه روحانيت مبارز(آقای مهدوی کنی) با بيان اين كه بسياري از گراني‌ها به دليل مشكلات فرهنگي موجود در جامعه است، افزود: زياده‌طلبي در برخي به يك عادت تبديل شده است، آنچه اسلام از قناعت مطرح مي‌كرد كجا رفته است؟ ما هستيم كه بايد مردم را به قناعت و دوري از زياده‌طلبي دعوت كنيم.
وي ادامه داد: ما مشكلات و قصور‌ها را فرافكني مي‌كنيم و براي تبرئه خود مي‌گوييم كه اشتباه از ديگران است، درحالي كه تقصير هم به گردن ما است. مردم امروز زياد حرف مي‌شنوند و بيش از سابق بحث ديني داريم، ....
مهدوي كني،‌ سپس خطاب به روحانيون گفت:‌ براي بيان حقيقت از كسي نترسيد.
 وي افزود: در ملاقات خود با آقاي احمدي‌نژاد به ايشان گفتم كه ما را ابزار فرض نكنيد. جنگ همه علیه همه در این ماه ادامه یافت وحتا پایان گرفتن دور دوم انتخابات کم خون مجلس نه تنها از شدت درگیری ها نکاست بلکه در گیری های جدیدی وارد صحنه شدند. رییس مجلس ؛ پیش ازبرگزاری دور دوم انتخابات انتخاب شدگان دور اول را به تهران دعوت کرد .آقای لاریجانی از شرکت در این میهمانی خود داری کرد رییس مجلس کوشید تااین عدم شرکت را کم اهمیت جلوه گر سازد اما مصاحبه رقیب (اقای لاریجانی) نشان داد که او با این فرا خوان؛ که به برداشت بسیاری از صاحب نظران به منظور جمع آوری نیرو به منظور فتح مجدد کرسی ریاست مجلس بوده است ؛مخالف بوده ؛ حمایت اصلاح طلبان از برکناری آقای حداد عادل  به نبرد ابعادی تازه تر داد.

آقای لاریجانی که از دو سو منتسب به روحانیت است (0از سوی پدر ومادراز خانواده ای روحانی است .)از تکیه گاه های قوی در روحانیان ایرانی برخوردار است.اوبه دعوت روحانیان طراز اول ازقم کاندیدای مجلس شد. اگر او بر کرسی ریاست مجلس بنشیند این برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود که نماینده ای از قم بر این منصب می نشیند تا کنون تمامی رییسان مجلس از نمایندگان تهراتی انتخاب می شدند.چنین امری بی گمان به معنای قدرت گیری بیشتر روحانیت خواهد بود نسبت فامیلی آقای حداد عادل با رهبر می تواند معنایی سمبولیک نیز به این اختلاف بدهد.

نامه نگاری آقای رییس جمهور ورییس مجلس نیز از مهمترین جلوه های جنگ همه علیه همه در این ماه بود.

در اردیبهشت ماه تلاش دیگری برای محدود کردن باز هم بیشتر انتخابات انجام گرفت تلویزیون مصاحبه های متعددی را بانماینگان مجلس پخش کرد که درآن حذف مرحله دوم انتخابات در خواست شده بود .پیشتر تصمیماتی همچون کم کردن تعداد انتخابات از طریق انجام انتخابات شورا ها ومجلس ومجلس خبره گان در یک روز اتخاذ شده بود.ودر تصمیمی دیگر شرط کاندیدا شدن لیسانس با 5سال سابقه کار اجرایی در جمهوری اسلامی ویا داشتن فوق لیسانس قرار داده شده بود .وهمه این ها علاوه بر شرایط پیشین مانند تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان می باشد.  باپایان یافتن دور دوم انتخابات مجلس مشخص شد که تعداد افراد روحانی راه یافته به مجلس در این دوره 39نفر است بدین ترتیب تعداد روحانیان نسبت به دور پیشین 2نفر کمتر شده است بدین ترتیب سیر نزولی تعداد روحانیان انتخاب شده همچنان ادامه یافت.تهداد روحانیان در مجلس اول164نفر بود تعداد شرکت کنندگان در رای انتخابات دور دوم مجلس 725 هزار نفر اعلام شد.این در حالی بود که رسانه حکومتی ودر راس آن ها صدا وسیمای جمهوری اسلامی باتمام روش های تبلیغاتی ممکن همگان را به شرکت در این انتخابات دعوت می کرد واز جمله به همگان یاد آور می شد که اهمیت شرکت در مرحله دوم انتخابات از شرکت در مرحله اول بیشتر است.به این ترتیب جنبش تحریمیان به موفقیت دیگری دست یافت. سرانجام پس از مدت ها کشمکش برسر وزارت کشوردر روزهای پایانی ماه  وزیر روحانی کشور مجبور به ترک این وزارت خانه شد؛تا جای خود را به فردی با پیشینه سپاهی بدهدبه این ترتیب تنها فرد روحانی باقیمانده درکابینه وزیر اطلاعات است. در گیری های درون حکومتی این پرسش را مطرح میکند که علت این اختلاف ها چیست؟

تضاد های درون حکومت را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

1-دسته تضادهایی که ماهیت طبقاتی دارند ؛

حکومت ایران از نمایندگان جناح های گوناگون سرمایه داری وبخش معینی از نیروهای میانی جامعه تشکیل شده است تلاش برای یافتن جایگاه برتر نمی تواند بدون تنش انجام گیرد.

2-تضاد بین منافع صنفی روحانیت ونیروهای غیر روحانی حاکمیت از جمله نیروهایی که پیشینه وعقبه نظامی وامنیتی دارند .تلاش برای حفظ موقعیت روحانیان در دستگاه های دولتی ونهادهای غیر دولتی در بسیاری از موارد

به کشمکش هایی منجر می شود .آقای رفسنجانی درماه گذشته دردیدار با روحانیان استان خوزستان از جمله چنین گفت:

در اکثر شهرهای کشور مساجدی وجود داردکه در آن ها روحانی نیست آن ها که مسول هستند می گویند 30000 یا بیشتر مسجد در روستاها وشهرهای کشور بدون پیش نماز وجود دارد ؛از نمود های دیگر این تضاد اختلاف رییس جمهور با مجلس بر سر محدود کردن نهاهای گوناگونی بود که از مجلس بودجه دریافت می کنند ولی به دولت حساب پس نمی د هند رییس جمهور در مرحله اول خواهان کم کردن چنین نهادهایی از بیش از 600نهاد به 60واندی نهاد بود.

3- تضاد هایی با ماهیت فرهنگی ؛این تضادها در ایران از ابعاد گسترده ای برخوردار هستند ؛تفسیر آقای رییس جمهور از حضور امام زمان ومدیریت مستقیم او در مسایل گوناگون ؛بامخالفت وموافقت های گوناگونی مواجه شد.

به همین ترتیب بود نگاه آیت الله صانعی به مساله چند همسری .اما اختلاف نگاه های فرهنگی تنها به تفسیر های گوناگون از مذهب خلاصه نمی شود ؛ درایران دارندگان اندیشه های سکولار ؛لاییک ؛آته اییست؛ تا اقلیت های گوناگون مذهبی وجوددارند سکولار هانیز به دو بخش مذهبی وغیر مذهبی تقسیم می شوند دارندگان بسیاری از این اندیشه ها اگر چه نمایندهای در درون حاکمیت ندارند ولی به علت حضور در بطن جامعه به اشکال گوناگون به حاکمیت درجهت افکار واندیشه های خود فشار وارد می کنند.شدت تضاد های فرهنگی در ایران گاهی چنان زیاد می شود که بر دو تضاد دیگر سایه می اندازد ومانع دیده شدن آن ها می شود.برای مپال می توان از آقایان عسگر اولادی وغنی نژاد نام برد این دو در نظرات اقتصادی شباهت های بسیاری باهم دارند.اگر اولی این افکار باآرایه های مذهبی غلیظ ارائه می دهد؛دومی آن را در زرورقی از مدرنیته می پوشاند.

3-تضاد های ناشی از جنگ قدرت ؛در پاره ای از موارد درگیری ها صرفا برای بیرون کشیدن صندلی قدرت از دست رقیب است وهیچ ماهیتی به جز باند بازی وقدرت طلبی فردی وگروهی ندارند.

در هم پیچی این تضادها وافزوده شدن مانورهای سیاسی بر آن ها باعث سر در گمی تحلیل گران سیاسی می شود .

در ماهی که گذشت در گیری بین آقای سلیمی نمین وجاسبی بر سر شیوه مدیریت دانشگاه آزاد  بلا گرفت آقای سلیمی نمین ضمن اعلام اینکه تمام سرمایه اولیه دانشگاه ازاد متعلق به اموال عمومی است واز  بنیان مستضعفان گرفته شده  است مسولان دانشگاه شازاد را اعطای مدرک دکترا به مقامات دولتی نمایندگان مجلس وحتا مقامات قضایی متهم کرد . وی ادعا کرد درمواردی به کسانی که مدرک فوق دیپلم داشته اند ویاحتا از داشتن دیپلم محروم بوده اند مدرک دکترا داده شده است . پیشتر نیز فاش شده بود که پاره ای از مقامات از دانشگاه هاوایی مدرک دکترا گرفته اند که ارزش علمی ندارد .   

 

پایینی ها

مخالفت اقای وزیر رفاه با اعلام خط فقر در کشور موجب حیرت بسیاری شد.ایشان ؛خط فقر شدیدرا مهم می دانند.یعنی کسانی که کمتر از یک دلار در روز درآمد دارند.وی می گوید قانون وزارت رفاه را مکلف به تعیین خط فقر نکرده است.براساس گزارش اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی درسال 85 در مناطق شهری ایران متوسط هزینه یک خانوار 664هزار تومان درماه بوده است.که بالا ترین هزینه مربوط به استان تهران با869هزار تومان در ماه بوده است. با توجه به نرخ رسمی تورم این رقم برای سال 86برای یک خانوار شهری 785 هزار تومان وبرای سال 87برابر900هزار تومان می شود.این در حالی است که پاره ای از کارشناسان 50در صد جمعیت ایران را زیر خط فقر می دانند آیا همین امر دلیل اعلام نشدن خط فقر در ایران نیست ؟

بانزدیک شدن اول ماه مه روز چهانی کارگر؛ از سویی کارگران پیشرو در تدارک بر پایی این جشن برآمدند واز سویی دیگر حکومتگران در تلاش برای جلوگیری ازبرگزاری این مراسم دست به اقداماتی زدند.

بابسیج تعداد گسترده ای از نیروهای پلیس از تجمع کارگران در پارک چیت گر جلوگیری شد .نیروهای پلیس از ساعت 7 صبح با تعداد زیادی اتوموبیل وموتور سیکلت در چیت گر حاضر بودند .

 دست کم هفت نفر از برگزارکنندگان مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در سنندج و دو کارگر در عسلویه بعد از بزرگداشت روز جهانی کارگر، توسط نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی دستگیر شد ند .

کارگران نیشکر هفت تپه صبح روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در هفتمین روز اعتصاب و اعتراضات خود در مقابل فرمانداری شوش تجمع نموده و سپس در شهر شوش راهپیمایی اعتراضی کردند تعداد آنان. بیش از ۱۵۰۰ نفر تخمین زده می شد. کارگران در مقابل درب فرمانداری تجمع کرده و شعارمی دادند. کارگران خشمگین و معترض با شعارهای مانند: کارگر هفت تپه ایم، گرسنه ایم گرسنه، وعده تو خالی نمی خواهیم، مدیر بی لیاقت استعفا استعفا، مرگ بر... خشم واستیصال خودرا نشان می دادند. همچنین تعدادی از مردم شهر به صفوف کارگران معترض پیوستند و از آنها حمایت نمودند معاون فرماندار و بخشدار مرگزی در محل اعتراضات کارگران حاضر شدند و سعی کردند با وعده دادن کارگران معترض را متفرق کنند که کارگران با شعار معیشت و زندگی حق مسلم ماست به افراد فوق جواب دادند.این کارگران با اعلام باز گشایی سندیکای کارگران شرکت طرح نیشکر هفت تپه از کلیه سازمانها و نهادهای جهانی همچنین فعالین کارگری و کارگران ایران و جهان در خواست کمک وهمیاری کردند

دیگر خبرها

خانم رضوان مقدم ازفعالین برابری حقوق زنان ومردان از سوی دادگاه به 6ماه زندان و10 ضربه شلاق محکوم شد همسر خانم رضوان آقای اصقر منوچهر آبادی در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 اعدام شده بود

دانشجویان دانشکده شریعتی با تجمع در مقابل فاز ۱ دانشکده در ساعت ۸ صبح آماده حرکت به سمت سازمان بازرسی کل کشور بودند که خانم علی جانی، رییس انیستیتو فنی، ضمن تهدید دانشجویان به کسر نمره درسی، خواستار بازگشت دانشجویان معترض به کلاسهای درس شد. با این وجود دانشجویان دانشکده های شریعتی، ولیعصر و انقلاب از ساعت ۹ در مقابل سازمان بازرسی کل کشور تجمع کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین در مورد طرح های جدید تصویب شده در مورد دانشکده های فنی شدند.

۱۲۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز با امضای نامه ای خواستار لغو احضاریه های کمیته انضباطی درجریان تحصن اسفندماه این دانشگاه شدند. قابل ذکر است در جریان این تجمعات که بیش از ۱۰ روز و با حضور گسترده ی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، خواسته های دانشجویان، استعفای صادقی ریاست این دانشگاه، برگزاری انتخابات شورای صنفی به صورت آزادانه، کندن دوربین های مداربسته از سطح دانشگاه، آزادی نشریات دانشجویی ، لغو فضای پادگانی و امنیتیِ دانشگاه و... اعلام شده بود. اما پس از تعطیلات نوروز ٣۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه به کمیته انضباطی دانشگاه اخضار شده اند.

دانشجویان دانشگاه سهند در اعتراض به عدم پاسخگویی مسولان به مطالباتشان به اعتصاب غذا دست زدند.

پس از آنکه,,معاون فرهنگی –دانشجویی ؛؛این دانشگاه نام چند دختر را که بد حجاب می داند؛روی برد های دانشگاه نصب کرد؛دانشجویان خواهان عذ رخواهی مسولان در این باره شدند رفع حکم تعلیق های دانشجویی از دیگرخواسته های دانشجویی این دانشجویان بود.

 دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز ضمن حمایت از مطالبات دانشجویان سهند تبریز با انتشار بیانیه ای از آنان پشتیبانی کردند.این دانشجویان همچنین به دلیل وضعیت دانشگاه سهند سه روز اعلام غزای سمبلیک کردند . دانشجویان دانشگاه های سمنان ؛خواجه نصیر طوسی  وتربیت معلم تهران نیز از این دانشجویان حمایت کردند.  

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در اعتراض به آیین نامه جدید انضباطی این دانشگاه روز تجمع کردند در این تجمع دانشجویان با انتقاد از صدور آیین نامه کمیته انضباطی به بیان نظرات خود پرداختند.به گفته دانشجویان ؛کارکنان انتظامات از صدور آن اضهار بی اطلاعی کردند وتدوین کنندگان آن را بخش جدیدی به نام منکرات دانسته اند.مسولان دانشگاه بوعلی هفته گذشته با انتشار بیانیه ای آیین نامه جدیدی اخلاقی وپوشش را در اختیار دانشجویان قرار دادند.                      

جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص برخی از اقدام های مسولان این دانشگاه از جمله تعلیق واخراج فعالان دانشجویی ؛دست به تحصن که پس از ساعاتی با قبول خواسته های دانشجویان به این تحصن پایان داده شد.    

خبرنگاران وروزنامه نگاران بوشهری با ارسال نامهای در خطاب به استاندار بوشهر خواستار آزادی اسماعیل جعفری عکاس مطبوعاتی بوشهر شدند.

نسرین افضلی ؛روزنامه نگار وفعال حقوق زنانبه 6ماه حبس و10ضربه شلاق که به مدت 2سال تعلیق شد محکوم شد.

حمید رضا امیر خانی از فعالان دانشگاه فردوسی مشهد توسط کمیته انظباتی این دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محروم شد وممنوع الورود شد .

 دادگاه انقلاب اسلامی پروین اردلان را اتهام اجتماع و تبانی غیر قانونی و تمرد در مقابل پلیس به دو سال حبس تعلیقی تا سه سال محکوم کرده است ..

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در اعتراض به آیین نامه جدید انضباتی این دانشگاه تجمع کردند .در این تجمع دانشجویان با انتقاد از صدور آیین نامه کمیته انضباطی به بیان نظرات خود پرداختند . بنا به گفته دانشجویان ؛کارکنان انتظامات از صدور آن اظهار بی اطلاعی کردند وانتشار این آین نامه رابه بخش جدیدی به نام منکرات نسبت داده اند.مسولان دانشکاه بوعلی همدان هفته گذشته با انتشار بیانیه ای آیین نامه جدید اخلاقی وپوشش را در اختیار دانشجویان قرار دادند.          

بهروز علیزاده؛ ودود سعادتی ورحیم غلامی با قید وپیقه 300میلیونی ریالی آزاد شدند.

اسماعیل جعفری وبلاگ نویس وروزنامه نگار در تاریخ 5 اردیبهشت پس از 3هفته آزاد شد.

پیمان پیران با تامین وپیقه 800میلیون ریالی آزاد شد.

پروین اردلان به 3سال حبس تعلیقی محکوم شد.

حمید اطهاری ؛ نسرین محمود آذر وآرام ابراهیم خاص اعضای هیات مدیره ودبیر کمیته زنان انجمن دوستداران محیط زیست اشنویه بازداشت شدند.

نشریه دانشجویی طاق بستان پس از انتشار 2 شماره از سوی کمیته ناظر نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه 3ماه تعلیق شد.

برای دومین بار از پخش نشریات دانشگاه یزد جلوگیری شد.پیش ازاین از پخش نشریه پرومته جلوگیری شده بود.این بار نیز از پخش نشریه ,,اندیشه سبز؛؛ ارگان کانون اندیشه سبز جلوگیری ونشریات آن جمع آوری شدند. 

60 درصد ازموارد قتل و خشونت سهم زنان است !!!

طلعت تقی نیا

2 خرداد 1387

هر چند که در فروردین شاهد کاهش قتل و خشونت در میان جامعه بودیم در اردیبهشت شاهد افزایش چشمگیر آن می باشیم و در این میان سهم زنان از قتل و خشونت قابل توجه است از 8 مورد همسر کشی که گزارش شده است 5 مورد آن زن بوده اند، و از 4 مورد فرزند کشی 3 مورد آن دختر بوده اند که توسط پدرهایشان به قتل رسیده اند و 18 مورد تجاوز به دختران فقط در روزنامه ایران گزارش شده است از طرفی ازدواج دوم مرد علت اصلی اختلافات خانوادگی و به اجرا گذاشتن مهریه توسط زن بوده است وگاهی مزاحمت خیابانی برای دختران منجر به قتل شده است و اما همچنان شاهد اسید پاشی و دعواهابی خانوادگی به دلیل تحریکات عاشقانه و غیرت داشتن مردان بر زنان هستیم که به گزارش روزنامه ایران یک مورد قتل به دلیل اسید پاشی بر صورت یک دختر جوان و به دلیل رقابت عشقی، 2 مورد قتل و 2 مورد درگیری فیزیکی رخ داده است.

این در حالی است که "سرهنگ رجبی معاون مبارزه با جرايم جنايى پليس آگاهى كشور، بيشترين علل وقوع قتل در سال گذشته را نزاع هاى دسته جمعى و قتل هاى خانوادگى عنوان كرد و گفت: ميزان قتل هاى خانوادگى در بين پرونده هاى قتل در سال گذشته، ۳۰ درصد بوده كه اين آمار سهم قابل توجهى را به خود اختصاص داده است.حال آن كه حدود ۶۰ درصد از قربانيان قتل هاى خانوادگى، زنان بودند كه با چاقو و سلاح سرد از پا درآمدند. وى نبود ارتباطات عاطفى، اعتياد، فقر اقتصادى، سوءظن هاى بى جا، كمرنگ شدن اخلاقيات و مسائل فرهنگى و همچنين تعصبات قومى را از جمله موارد ايجاد زمينه شكل گيرى قتل هاى خانوادگى عنوان كرد. سرهنگ رجبى همسركشى، برادر و خواهركشى، به قتل رسيدن فرزندان از سوى والدين و بالعكس را به ترتيب بيشترين نوع قتل هاى خانوادگى برشمرد .

همسر کشی

1/ 2 / 1387_ اواخر بهمن ۸۶ زن ميانسالى با مراجعه به اداره يازدهم پليس آگاهى از گم شدن شوهرش خبر داد :شوهرم احمد ـ ۵۰ ساله ـ پيمانكار ساختمان از دو روز قبل به شكل مرموزى ناپديد شده است. چند روز بعد پيكر سوخته مرد گمشده در«لويزان» کشف و شناسایی شد. مریم دختر ۲۴ ساله مرد پيمانكار زمانی که قصد برداشت يك فقره چك با مبلغ زیاد از حساب پدرش داشت دستگير و تحت بازجويى قرار گرفت. مريم پس از يك ماه بازداشت لب به اعتراف گشود و گفت: روز حادثه وقتى از دانشگاه به خانه برگشتم مادرم رنگ پريده و دستپاچه گفت: چند دقيقه قبل دو ناشناس وارد خانه شده و پدرت را كشتند. بعد هم جسدش را با خود بردند. همسر مقتول در باز جویی گفت : همسرم معتاد و بداخلاق بود. ميانه خوبى هم با خواهرم نداشت. به همين خاطر هم اجازه رفت و آمد به خانه خواهرم را به ما نمى داد. يك بار هم با پسر خواهرم درگير شد كه او از همان موقع كينه شوهرم را به دل گرفت. روز حادثه خواهرزاده ام به خانه ما آمد و گفت: مى خواهد شوهرم را تنبيه كند. من هم به داخل اتاقى رفتم. اما دقايقى بعد متوجه شدم آنها شوهرم را كشته اند.پس از اعتراف هاى همسر مقتول، امير و مجيد نيز شناسايى و دستگير شدندو پس از اعتراف به قتل احمد و سوزاندن جسدش، مدعى شدند از سوى همسر مقتول در ازای 20 میلیون تومان براى اين كار اجير شده بودند.

5/2/1387 - پسر بزرگ خانواده طبق عادت هر روز ابتدا به طبقه پائين خانه رفت تا مادرش را ببيند که با پيكر خونين مادرش در اتاق پذيرايى روبه رو شد.مرد جوان موضوع را به پليس ۱۱۰ بعد مأموران كلانترى ۱۳۲ نبرد خبر داد. مادر -۴۵ ساله- بر اثر اصابت سه ضربه ساطور به قتل رسيده که هيچ گونه آثار درگيرى يا دزدى در خانه مشاهده نمى شد. پسرگفت: پدرم بيمارى روحى و روانى دارد. به همين خاطر بارها با مادرم درگير شده و آن هااز سال ها قبل با يكديگر اختلاف داشتند. باتوجه به اين كه پدرم در خانه نيست احتمال مى دهم او در اين ماجرا نقش داشته باشد. از چندماه قبل پزشك پدرم هشدار داده بود وضعيت روحى او خطرناك است و بايد در بيمارستان بسترى شود. اما بيمارستان از بسترى كردن وى خوددارى كرد.سر آخر اختلاف هاى قدیمی زن و شوهربا پایانی غم انگیز پایان یافت .

11 /2 /1387دو موتور سيكلت سوار وقتى از خيابانى در منطقه افسريه تهران عبور مى كردند با ديدن كمد لباسى کنجکاو و به قصد مشاهده محتويات كمد نزديك شدند. اما پيرمرد و دختر جوانى كه كنار كمد ايستاده بودند مانع شدند. آنها نيز بلافاصله پليس110 را درجريان قرار دادند. مأموران با باز كردن در كمد با پيكر خونين مرد جوانى روبه روشدند. آزيتا -همسر ۳۲ ساله مقتول- و جبار - پدر ۶۵ ساله اش- دستگير شدند. آنها در تمام جلسات بازجويى به مشاركت درقتل اعتراف كردند. جبار "پدر" در دفاع از خود گفت: حدود ۱۸ ماه قبل از حادثه دخترم «آزيتا» با «صفر» ازدواج كرد، اما آنها در زندگى زناشويى بشدت اختلاف داشتند هر بار من و همسرم با پادرميانى آنان را آشتى مى داديم تا اين كه روز حادثه به خانه دخترم رفتم، نيمه هاى شب صداى درگيرى و مشاجره دخترم و شوهرش را شنيدم دامادم را ديدم كه با قندشكن به سرخودش مى كوبد. با همكارى دخترم پيكرخونين اورا داخل كمد گذاشتهو می خواستیم جسد را به بيرون شهر ببريم . «آزيتا» دردفاع ازخود گفت:من و شوهرم با هم اختلاف داشتبم ومرتبا درگير بودیم موضوع را با پدرم در ميان گذاشتم روز حادثه پدرم براى اين كه تنها نباشم به خانه ما آمد اما نيمه هاى شب با شنيدن صداى فريادهاى او از خواب پريدم. وقتى بيرون از اتاق آمدم با پيكر خونین صفر روبه رو شدم. پدرم در حالى كه گريه مى كرد گفت: هنگام دفاع از خودش اين اتفاق افتاد.

12 / 2 /1387اهالي آپارتماني در حوالي ميدان تجريش در تماس با پليس 110 اظهار داشتند : انتشار بوي تعفن از يکي از واحدهاي مسکوني زندگي را در اين ساختمان براي همسايه ها غيرممکن کرده است. اعلام اين گزارش گروهي از ماموران کلانتري 101 و با کسب مجوز قانوني در خانه را شکستند. درحمام پتويي را مشاهده کردند که دور تا دور آن چسب پيچي شده و داخل وان بوی تعفن میداد . بعد از باز کردن چسب هاي پتو جنازه مردي ميانسال را که بخش هايي از بدنش متلاشي شده بود.یافتند به تشخيص پزشکي قانوني در ريه وي آب وجود نداشت،وی ابتدا با شي ء رشته مانندي خفه شده و سپس لاي پتو در وان حمام 25 روز پیش رها شده بود. آثار به هم ريختگي و سرقت در آپارتمان به چشم نمی خورد . مرد ميانسال دارای دو همسر است همسر دوم حسين 42 ساله "ليلا" از چند روز پيش به طرز مرموزي مفقود شده و پسر جوان ليلا به خاطر ارتکاب جرمي ديگر دستگير شده و در زندان ورامين به سر مي برد. اين زن در همان بازجويي هاي مقدماتي قتل شوهرش را پذيرفت و تاييد کرد پسرش در اين جنايت به وي کمک کرده است.بنابراين گزارش هنوز انگيزه ليلا از اين جنايت مشخص نيست .

14 / 2 /1387 ـ مرد ميانسال كه خبر قتل همسرش را به پليس داده بود، بازداشت شد. مأموران پليس ۱۱۰ از طريق تماس تلفنى مردى از ماجراى قتل زنى ۴۲ ساله در خانه اش باخبر شدند مأموران كلانترى ۱۱۰ شهدا در خيابان پيروزى - محل جنايت - حاضر شدند.حسين - ۴۷ ساله - همسر موقت ليلا - مقتول - در نخستين بازجويى ها به بازپرس پرونده گفت: وقتى به خانه آمدم، با پيكر بى جان همسرم درحالى كه يك رشته سيم برق دور گردنش پيچيده شده بود روبرو شدم. كارآگاهان در نخستين بررسى ها دريافتند عامل يا عاملان جنايت به زور وارد خانه نشده و سرقتى نيز صورت نگرفته است و قتل از سوى آشنا صورت گرفته است . اين زن و شوهر معتاد و با داشتن يك فرزند پنج ساله با يكديگر بشدت اختلاف داشتند.همسر مقتول گفت: از چند روز قبل مدت ازدواج موقت مان پايان يافته بود، بنابراين از ليلا خواستم از خانه ام برود، اما وى حاضر به اين كار نشد و اختلاف بين ما شدت گرفت اما من اورا نکشتم .زن

15/2/1387 ـ پيكرهاى بى جان الهام - ۲۵ ساله - و عرشيا - ۲ ساله - در خانه شان واقع در خيابان رباط كريم تهران پيدا شد.يكى از بستگان نزديك قربانيان كه در همان خانه زندگى مى كند، در تحقيقات اوليه به مأموران گفت: عصر چهارشنبه صداى درگيرى الهام و شوهرش مهدی را از طبقه بالا شنيديم، اما ديگر خبرى از آنها نبود تا اين كه ظهر پنجشنبه يكى از همكاران مهدى تماس گرفت و گفت: «امروز صبح مهدى با عجله از محل كارش مرخصى گرفت و رفت و مى گفت حال پسرش خوب نيست. ما هم نگران شديم.» ، والدين زوج جوان كه از غيبت مرموز فرزندانشان نگران شده بودندپس از ورود به خانه، با پيكرهاى بى جان الهام و عرشيا روبه رو شدند. مهدى عامل قتل همسر و فرزندش از كشور خارج شده است. از پليس بين الملل براى دستگيرى مهدی درخواست كمك شده است .

24/ 2 /1387ـ مهدی پس از قتل همسر و فرزندش از كشور گريخته بود بازگشت وبه اتفاق پسرخاله اش خودکشی کردند ـ مامورین که در تعقیب مهدی بودند آن ها رادر حال مرگ به بیمارستان رساندند و مهدی پس از نجات از مرگ به باز پرس گفت:«همه فكر مى كردند من و همسرم زندگى عاشقانه اى داريم. حال آن كه در مدت 4 سال زندگی مشترکمان همواره با مشكلات اساسى و اختلاف هاى شديد روبه رو بوديم. به همين خاطر تصميم گرفتم براى هميشه به مشكلاتمان پايان دهم. بنابراين، چند روز قبل از حادثه مقدمات سفر به دوبى را تهيه كردم. شب حادثه همسرم را در خواب خفه كردم. سپس به سراغ فرزندم رفتم با خودم گفتم وقتى مادرش زنده نباشد، كسى نيست كه از او مراقبت كند. بنابراين به زندگى او هم پايان دادم و صبح روز بعد هم از كشور خارج شدم. اما در اين مدت به شدت دچار عذاب وجدان شدم. بنابراين به كشور بازگشتم. بلافاصله با پسرخاله ام تماس گرفتم.او كه دوست صميمى من از دوران كودكى بود پس از اطلاع از وضعيت روحى ام گفت: خودش هم از زندگى خسته شده و پيشنهاد داد به اتفاق هم خودكشى كنيم".

26/2/1387- مرد جوانى در جنايتى هولناك همسر و مادر زنش را با قمه به قتل رساند. مامورین درماهدشت كرج باخبر شدند و پس از ورود به خانه با پيكرهاى خونين قربانى ها روبه رو شدند. در بررسى ها مشخص شد نعمت، داماد خانواده ابتدا همسرش را در خانه به قتل رسانده است. سپس با مادرزنش تماس گرفته و به بهانه اين كه دخترش بيمار است او رابه خانه كشانده است پس از ورود مادرزنش او را نيز به قتل رسانده است.نعمت در بازجويى ها ضمن اعتراف به قتل گفت: چندى قبل با نسرين آشنا شدم و با او ازدواج كردم.اما پس از مدتى اختلاف هاى ما آغاز شد. به دليل اين كه مادرزنم دائم در زندگى ما دخالت مى كرد، ناگهان دچار جنون شدم و تصميم به قتل آن ها گرفتم.

ازدواج دوم ، قتل و اختلافات خانوادگی

4/2/1387- مردى با مراجعه به كلانترى ۱۱ تهران از ربوده شدن دختربچه ۷ ساله اش توسط خدمتكار خانه خود خبر داد. او در بيان ماجرا گفت: از مدتى قبل زن ميانسالى را به عنوان خدمتكار خانه ام استخدام كردم، اما امشب كه به خانه برگشتم، متوجه شدم دخترم توسط زن خدمتكار ربوده شده است، چرا كه او در تماس تلفنى براى آزادى دخترم ۱۰ ميليون تومان پول خواسته است. زن خدمتکار ۲۴ ساعت بعددر قم دستگير شد.وی در بازجويى ها گفت: از چند ماه قبل در خانه پدر فاطمه - كودك ربوده شده مشغول كار شدم، تا اين كه چند هفته قبل به مدت ۱۰ روز به عقد موقت او درآمدم. پس از پايان مهلت عقد موقت، از او خواستم دوباره مدت صيغه نامه را تمديد كند تا شايد بتوانم از اين طريق به مهريه ۱۰ ميليون تومانى ام دست پيدا كنم، اما او زير بار نرفت و مخالفت كرد.بنابراين تصميم گرفتم که با همکاری برادرم با ربودن دخترش، او را وادار كنم تا مهريه ام را بپردازد.

4/2/1387 _ زن 40 ساله ای با مراجعه به شعبه 273 دادگاه خانواده تهران مهربه میلیاردی حود را به اجرا گذاشت . وی گفت : 15 سال پیش ازدواج کردم و سه فرزند دارم و شوهرم اعتیاد دارد و روز به روز هم اعتیادش بیشتر میشود وتمام کارهایی که میشد کردم و نزد پزشکان مختلف اورا بردم و نتیجه ای نگرفتم . برای تنبیه او قهر کردم و به خانه پدرم رفتم . چند ماهی گذشت ومتوجه شدم که با یک زن جوان ازدواج کرده است . تصمیم به طلاق گرفتم شوهرم قول داد که همسر دومش را طلاق و اعتیاد خود را ترک کند و در ضمن مهریه یک میلیونی من را در یک دفتر خانه اسناد رسمی و براساس یک صلح نامه به 10 هزار سکه افزایش داد . به خانه برگشتم و غافل از این که او مخفیانه به کار خود ادامه میدهد . بنابراين براى شكايت به دادگاه خانواده آمدم تا مهريه دومیلیارد و 200 میلیون تومانی خود را از او بگیرم. اما از آنجا كه مهريه در زمان عقد نكاح و خواندن صيغه شرعى تعيين و در عقدنامه ثبت مى شود بنابراين افزايش مجدد آن تنها يك قرارداد رسمى است و جزو مهريه محسوب نمى شود. در داد خواست تجدید نظر قضات دادگاه نيز پس از رسيدگى به پرونده حكم دادگاه خانواده را نقض كردند. آنها ۱۰ هزار سكه طلا را به عنوان مهريه زن قلمداد نكردند اما آن را تعهدى توافقى دانستند كه به مهريه زن اضافه شده است. بدين ترتيب زن با رأى دادگاه اجازه يافت تا با طرح يك دادخواست ديگر مفاد صلح نامه ۲۲ ميليارد ريالى اش را از شوهرش مطالبه كند.

12/2/1387 - رئيس ديوان عالى كشور و معاون اول دادستان كل كشور به همراه ۴۰ تن از قضات عالى رتبه به پرونده قتل فاطمه سحرخيزان- همسر ناصر محمدخانى ـ رسيدگى مى كنند. پرونده «شهلا» با گذشت ۶۷ ماه از وقوع جنايت بار ديگر به جريان افتاد. در اين ماجرا زن ۳۳ ساله اى به نام فاطمه سحرخيزان به طرز مرموزى با ضربه هاى كارد به قتل رسيده بود. از سوى ديگر وقتى اعلام شد قربانى جنايت همسر يكى از فوتباليست هاى سرشناس است پرونده اين ماجرا جنجالى شد. به خصوص زمانی که همسر صيغه اى ناصر محمدخانى يافتند و زندگى پنهانى با او را آغاز كرده است.. شهلا هنگام بيان جزئيات باورنكردنى قتل لاله در حضور قاضى وقت شعبه ۱۱۵۴ و گروه پليس جنايى به بازسازى صحنه جنايت پرداخت بعد هم از ارتكاب قتل به شدت ابراز پشيمانى كرد. قاضى نيز پس از محاكمه شهلا، به استناد دلايل و مستندات پرونده او را مجرم شناخت وبه اتهام قتل به قصاص نفس- اعدام- محكوم كرد.حكم قصاص نيز در شعبه ۲۶ ديوان عالى كشور و در شعبه هاى ۱۵ و ۳ تشخيص ديوان تأييد شد. شهلا با ارسال نامه اى براى رئيس قوه قضائيه درخواست كمك كرد. او در نامه اش تقاضا كرده بود دستگاه قضايى هرچه زودتر تكليفش را روشن كند. «اگر مجرم هستم حكم قصاصم را اجرا كنيد. اگر هم بيگناهم از زندان آزادم كنيد.»وى در بخش ديگر نامه اش نوشته: «وقتى براى بازسازى صحنه قتل به خانه ناصر محمدخانى منتقل شدم به خاطر فشارهاى روحى- روانى، مجبور به اعتراف هاى فاقد ارزش حقوقى شدم حال آن كه قضات پرونده بدون توجه به اعتراف هاى جديد و دفاعيات وكلايم مرا مجرم شناخته و حكم قصاص دادند. در حالى كه قسم مى خورم فاطمه سحرخيزان را به قتل نرسانده ام . براساس اين گزارش، رئيس قوه قضائيه با گزارش قضات عاليرتبه هيأت نظارت و پيگيرى، حكم اعدام شهلا را نقض كرده و دستور داد پرونده بار ديگر براى بررسى به ديوان عالى كشور ارجاع شود. و اين بار پرونده جنجالی و طولانی شهلا با حضور طرفين و شاكيان پرونده- خانواده لاله سحرخيزان- تحت رسيدگى قرار خواهد گرفت.البته ممكن است قضات ديوانعالی در جلسه هيأت عمومى، ايرادى به پرونده شهلا نگيرند و حكم قصاص او را تأييد كنند.

14/2/1387 ـ زن 70 ساله ای وقتى از تصميم قطعى همسر ۷۵ ساله اش براى ازدواج با يك دختر ۲۰ ساله مطمئن شد با تسليم دادخواستى به شعبه262 دادگاه خانواده تهران مراجعه و تقاضاى طلاق و درخواست مهر یه كرد و در باره علت طلاق گفت : شوهرم در حجره فرش فروشى پدرم كار مى كرد و درآمد خوبى هم داشت اما بسيار خسيس بود. چندين بار سر همين موضوع با هم درگير شديم اما به خاطر حفظ آبرو سعى كردم بسوزم و بسازم. ۵۰ سال از گرانبهاترين روزهاى عمر و جوانى ام را پاى او و فرزندانم ريختم. با هر سختى و مشقتى بود در كنارش زندگى كردم. امروز هم صاحب پنج فرزند و چند نوه و نتيجه هستيم .او هر روز به بهانه كار تا ديروقت به خانه نمى آمد تا اين كه يك روز پس از تعقيب او را همراه دختر جوان در يك رستوران ديدم از او خواستم تا واقعيت را بگويد. او هم گفت: سال ها براى رفاه تو و فرزندانمان تلاش كردم اما امروز كه چند صباحى به پايان عمرم باقى نمانده مى خواهم زندگى كنم و تصميم به ازدواج دوباره گرفته ام چرا كه تو و



--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي برايتان ارسال شده است.
 آدرس براي ارسال نامه:

persiskiknigi@googlegroups.com

براي قطع اشتراك :
 persiskiknigi-unsubscribe@googlegroups.com
توجه:
بعضي از نامه هاي گروه ممكن است به قسمت
spam
در
اي ميل شما (بطور اشتباه)وارد شوند
لطفا روزانه قسمت
spam
را هم چك كنيد
وگزينه هاي مذكور را مطالعه كرده ودكمه
not spam
را فشار دهيد

For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/persiskiknigi?hl=en

برای کمک به تداوم کار ما نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستید
(forward)
واز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.

آدرس وبلاگ:
http://persianbooks2.blogspot.com
آدرس خبر خوان وبلاگ:
http://persianbooks2.blogspot.com/feeds/posts/default
آدرس خبرخوان مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://www.google.com/reader/shared/05346929471109762493

گروه اطلاع رسانی وبلاگ:

http://groups.google.com/group/persiskiknigi
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ