به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۸۷ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

[farsibooks] Fw: دولت مهرورز" که امنيتی هايش در شکنجه و سرکوب کارگران, زحمتکشان و زنان قاطعيت دارند

هموطنان گرامی

شما فکر می کنید این گرانی پودر رختشویی و قند به توسط چند دلال واردکننده اینگونه افزایش یافته است . عزیزان من در ایران دولت قیمت هر چیزی را معیین می کند . اگر کسی بخواهد در کار دولت اخلالی کند در طی 24 ساعت همه را کشف و دستگیر می کند. بنابراین این قدر ساده اندیش نباشید این افزایش قیمت به توسط نهادهایی که وارد تجارت شده اند به طور مقطعی انجام می گیرد و درآمد آن نهاد ها از این طریق به مصرف کارهای غیر قانونی می رسد مثلا" ترور یا بسیاری کارهای دیگر بنابراین گول این بازی هارا نخورید.

درویش غلی

Darvishalli
درویش علی


--- On Wed, 6/4/08, Pirooz Piroozi <pipiroozi@yahoo.ca> wrote:
From: Pirooz Piroozi <pipiroozi@yahoo.ca>
Subject: دولت مهرورز" که امنيتی هايش در شکنجه و سرکوب کارگران, زحمتکشان و زنان قاطعيت دارند
To: "sohrab nezamzadeh" <sorlyball@yahoo.com>, "Nukamel" <nukamel@gmail.com>, "padrap" <padrap@yahoo.com>, "Payam.Metro" <payam.metro@gmail.com>, "payandehgaan" <payandehgaan@yahoo.com>, "Payman" <p_rajabi@yahoo.com>, "Peggi" <peggijaan@yahoo.com>, "Ramazani43" <ramazani43@yahoo.com>, "Rezvaneh" <rezvaneh_dariush@yahoo.com>, "Rozeyeh" <rozeyeh_ghalb@yahoo.com>, "Sadaf" <abishomal@yahoo.com>, "Saeed polit" <info2lovelylove@yahoo.com>, "sasha" <sasha_poya@yahoo.com>, "Shagaeg Kamali" <s.kamali@gmx.de>, "sos-help" <kia_rambo@yahoo.com>, "Taheri" <bluesky_mt2005@yahoo.com>, "Tanrisiz" <tanrisiz_atheist@yahoo.com>, "Tina" <trtr085@yahoo.com>, "Adamak" <adamak2adamakha@gmail..com>, "Ahmadi" <aaah79@yahoo.com>, "Alireza" <ali_doc0411@yahoo.com>, "Anoosh" <anoosh_resha@yahoo.com>, "Azimi" <sir_azimi@yahoo.com>, "Bassam" <bassam_kurbani2000@yahoo.com>, "Darvish" <darvishalli@yahoo.co.in>, "Davood" <dna3146@gmail.com>, "Elham" <emohammadii@yahoo.com>, "GharZadeh" <gharzadeh@yahoo.com>, "H-jallayeriyan" <h_jallayerian@yahoo.com>, "Hamid4578" <hamid4578@gmail.com>, "Hasani" <al_hasani49@yahoo.com>, "HNO" <hno2005@gmail.com>, "Hoseindaee" <hoseindaee@yahoo.com>, "Jaanokherad" <jaanokherad@yahoo.com>, "JJ" <j_mah67@yahoo.com>, "Kasra" <abbasghobadi@yahoo.com>, "Kavir" <kavir_hamid@yahoo.com>, "Keywan" <arash22@versatel.nl>, "Kiani" <kiani109@yahoo.com>, "Kianoosh" <kianoosh641@yahoo.com>, "Lorestan" <lorestan1340@yahoo.com>, "Mahdi" <mrahiminia@yahoo.com>, "Mali" <mali_d2004@yahoo.com>, "Man0ucher" <manoucherhatami@yahoo.com>, "Manof" <manouf@cogeco.ca>, "Maryam62" <maryam62ir2003@yahoo.com>, "Mitra" <Mitra_Bassiri@yahoo.com>, "Mostafa" <mostaf_s@yahoo.com>
Date: Wednesday, June 4, 2008, 1:31 AM



 
 
قابل توجه دایگان  کارگران ، زحمتکشان، زنان ودر کل رنجبران
 
جنگ نامرئی: از احتکار تا ابتکار

*فرايند چرخه درونی بحران زای جنگ قيمت ها در بازار آزاد ايران نشان می دهد "دولت مهرورز" که امنيتی هايش در شکنجه و سرکوب کارگران, زحمتکشان و زنان قاطعيت دارند,... بر سرانگشت بازار می چرخد.
روشنگری: در جامعه ايران در کنار اخباری چون اعدام کودکان, سرکوب و دستگيری گسترده زنان به بهانه بدحجابی و سرکوب وحشيانه کارگران, "خبرهای" ديگری هم هست که هر چند برای بخشی از منتقدان صرفا سياسی رژيم, چندان جلوه ای ندارند, اما مساله حياتی و روزمره توده های دهها ميليونی مردم ايران را تشکيل می دهند و محل تلاقی و برخورد مستقيم و بلاواسطه انبوه مردم با واقعيات سرسخت زندگی در نظام جهنمی جمهوری اسلامی را می سازند. اين شکنجه گاه بلاواسطه مردم ايران, "بازار" نام دارد که در وجه عمده از طريق شلاق "قيمت"ها با مردم سخن می گويد. و اين روزها, چهره واقعی "بازار" ايران و "اخلاقيات" و "آزادی" آن را که عقل و هوش از کارگزاران فکری و نظری نئوليبراليسم ايرانی برده است را بهتر از همه می توان در جنگ نامرعی و روزمره ای که بر عليه مصرف کننده گان به پيش می برد ديد.

در آغاز اين هفته ناگهان شايع شد که مواد شوينده ناياب شده است. هم دولت, هم مردم, هم طرفداران "آزادسازی قيمت ها" به نايابی مواد شوينده واکنش نشان دادند. واکنش مردم همان هجوم به فروشگاهها بود و صد البته اعلام نارضايتی. واکنش طرفداران "بازار آزاد" تشويق و تاييد افزايش صد در صدی قيمت پودر لباسشويی بود با يک سبد وعده های توخالی(1). هر چه باشد "قدرت بازار" آزادی قيمت يک کالای ديگر از چنگ سيستم فاسد و بحران زده نظارت و کنترل دولتی قيمت ها را به دست آورده بود و بايد هم از سوی حاميان "بازار" و "آزادسازی قيمت ها" مورد تشويق و هلهله قرار می گرفت. اما در مورد دولت, "محمدصادق مفتح" معاون وزير بازرگانی روز يکشنبه 12 خرداد در توجيه نايابی پودر شوينده به خبرگزاری فارس گفت:"وقتى تغيير قيمتى در بازار صورت مي‌گيرد برخى سودجويان براى كسب سود بيشتر و يا گرانى احتمالى از عرضه پودر جلوگيرى مي‌كنند و بازار با عدم عرضه روبرو مي‌شود."

البته دولتی ها فقط به تلويح در رها کردن مصرف کننده زير شلاق قيمت های آزاد در حوزه مواد شوينده با گفتن اين که "وقتى تغيير قيمتى در بازار صورت مي‌گيرد" اعتراف نمی کنند, در کنار چنين اعترافی مدعی اند که با دستگيری محکتران خرده پا و افزايش توليد کارخانه های مواد شوينده "بازار پودر طى روزهاى آينده متعادل مي‌شود". با اين حال در جدال بر سر آزادسازی قيمت ها, اين خدای بازار يعنی سود و مکانيسم اصلی آن, يعنی احتکار است که حوزه به حوزه نظارت و کنترل قيمت ها را با کشاندن دامنه نبرد به نقاط ضعف سيستم فاسد نظارت دولتی در همدستی با عوامل همين سيستم حذف خواهد کرد.

اخبار احتکار, سند "ابتکار"

به عنوان دليل در اثبات اين نظر, هم می توان به خبرهای منتشره در مورد حرکت زنجيره احکتار و هم می توان به چرخه درونی بحران زای اين جنگ نامرئی به شکل مجرد و محصولی که توليد می کند اشاره کرد. در مورد اول خبرها به خودی خود بهترين سند ابتکار "بازار" و محکترانش در دواندن دولت به دنبال خود هستند. وقتی برنج به شکل ناگهانی کمياب و قيمتش دو برابر شد از جمله اقداماتی که دولت برای صورت داد, وارد کردن انبوه برنج از پاکستان از طريق گمرک مرزی بود. واردات انبوه واکنش به کميابی برنج و در واقع مشروط به کميابی آن بود.. چنان که اکنون در واکنش به احکتار تايد و ساير پودرهای شوينده است که معاون وزير بازرگانی وعده افزايش توليد اين مواد را مطرح می کند. با اين حال خدای بازار همچنان ابتکار عمل را در دست دارد. جلوی افزايش قيمت برنج اگر موقتا با واردات گرفته شود, به سر وقت مواد شوينده می روند و قيمت مواد شوينده اگر مهار شود به سر وقت کالاهای ديگر. اين هاست عناوين و فشرده چند خبر از خبرگزاری های فارس و ايسنا مورخ 12 خرداد, يعنی زمان تنطيم اين يادداشت:


خبرگزارى فارس:به دنبال شايعه گرانى چاى و قند: چاى هم در استان كرمانشاه ناياب شد. به دنبال شايعه افراد سودجو مبنى برگرانى چاى و قند و شكر از صبح امروز چاى در همه نقاط استان كرمانشاه ناياب شد....دلالان و واسطه‌ها.. روز گذشته و امروز قيمت چاى خارجى را بين 3 تا 4 برابر معادل بيش از 400 درصد افزايش داده‌اند... على محمدى نيك يك كارشناس بازار:واسطه‌ها و دلالان وارد كننده..هر چند گاه يك بار قيمت يك كالا را گران مي‌كنند تا دولت مجبور به وارد كردن كالا و آزاد سازى بدون ماليات گمركى آن شود و از اين اقدام سود كافى به جيب بزنند."


خبرگزاری فارس: محتكران اين بار بازار چاى را در ايلام نشانه گرفته‌اند.
"..بازار بكر و دست نخورده چاى ايلام دستخوش تحولات ناگهانى افزايش قيمت‌ها شده كه منشأ و اثر آن از استان‌هاى جنوبى و شرقى كشور مانند استان لرستان بوده كه به اين استان سرايت كرده است...از روز گذشته بازار چاى در ايلام ملتهب شده و هر مغازه دارى كه چاى دارد آنرا به دو تا چهار برابر قيمت روزهاى گذشته مى ‌فروشد. يک فروشنده:اكنون عملاً چاى خارجى به ازاى هركيلوگرم تا بيست هزار تومان و در برخى از شهرستان‌هاى جنوبى و شرقى ايلام تا 30 هزار توامان به فروش مي‌رسد."


خبرگزارى فارس:ماكارونى 20 تا 30 درصد گران شد.
"با قطع سهميه آرد كارخانه‌هاى ماكارونى توسط شركت بازرگانى دولتى اين محصول هم گرانى20 تا 30 درصدى را تجربه كرد....توزيع كنندگان و خرده فروشان ماكارونى را با افزايش قيمت 150 الى 200 تومانى به دست مردم مى رسانند بطوريكه بسته هاى 500 گرمى ما كارونى از 550 تومان به 700 تومان رسيده و بسته هاى 700 گرمى از 800 تومان به 950 الى 1000 تومان رسيده است."


خبرگزاری ايسنا: افزايش بى رويه و کاذب قيمت قند در تبريز
"...روز گذشته به دنبال ايجاد شايعاتى مبنى بر افزايش قيمت قند، برخى از مغازه داران اقدام به فروش هر کيلوگرم قند به قيمت 20هزار ريال کردند که اين موضوع باعث به وجود آمدن نگرانى و استرس بين خانواده‌ها شد."


خبرگزاری ايسنا: كمبود پودر لباسشويى در خرم‌آباد
طى چند روز گذشته در بازارهاى مصرف لرستان، پودر لباسشويى اعم از دستى و ماشينى به صورت قابل توجهى با كمبود مواجه شده و اين امر باعث افزايش قيمت اين كالاى مصرفى شده است." يک شهروند به ايسنا گفت: "قيمت پودر لباسشويى دستى توسط دولت 500 وماشينى 700 تومان اعلام شده، ولى برخى مغازه داران با عدم توجه به اين قيمتها اقدام به فروش پودر با قيمت بالاتر از نرخ مصوب دولتى مى كنند...مردم مجبور هستند حتى اگر اين قيمت به 1000 تومان هم برسد، اين كالا را خريدارى كنند، چون جزو اقلام پر مصرف خانوار است."

خبرگزاری ايسنا: رييس سازمان بازرگانى استان قم خبرداد: جريمه 5 ميليونى گران‌فروشان پودر شوينده در قم.
حسن جمشيدي‌ها گفت که تمام واحدهاى صنفى موظفند پودر شوينده دستى را به قيمت مصوب دولتی عرضه کنند "در غير اين صورت با متخلفان به شدت برخورد قانونى مي‌شود."


نگاهی به فرايند چرخه درونی بحران زای جنگ قيمت ها

چنان چه مرور خبرها نشان می دهد, اين دولت است که افتان و خيزان و البته با زبان تهديد و "برخورد قانونی" و غيره (2) سعی می کند "بازار آزاد" را در حدی که شورش مردم گرسنه و شلاق خورده های قيمت ها تاج و تخت نظام فقاهتی را برباد ندهند مهار کند و باز چنان چه خبرها نشان می دهد, "بازار" است که به شکل نامرئی جنگ را هدايت می کند؛ زمين بازی را تعيين می کند و اصطلاحا دست بالا را دارد. برنج را مهار کنند, به سر وقت مواد شوينده می رود, مواد شوينده را مهار کنند, به سر وقت ماکارونی و چای می رود و به سر وقت قند و شکر و سيمان. حرف نئوليبرال ها در مورد اين حرکت زنجيره ای مداوم "بازار آزاد" در يک کلام همان آزادسازی قيمت هاست. معنای حرف آنها اين است که قيمت چای خشک بايد به 30 هزار تومان, برنج پنج تا هشت هزار تومان و پودر شوينده به 1000 تومان برسد. قيمت نان بايد حداقل پنج برابر شود و حبوبات و سبزيجات و ميوه ها بايد از طريق عرضه آزاد در برابر تقاضا به "تعادل" برسد. در عين حال دستمزدها و درآمدها نبايد متعادل با قيمت ها بالا برود برای اين که به "تزريق نقدينگی به جامعه" منجر می شود و حتی نه فقط دستمزدها نبايد افزايش يابد که حتی حقوق های معوقه هم به همين دليل بهتر است خزنده و قطره قطره و غيرمستقيم پرداخت شود. (3) اين که با اين انفجار قيمت ها صدها هزار نفر در کشور از گرسنگی تلف خواهند شد, مساله آنها نيست. به هر حال بازار کليه فروشی و تن فروشی, "شکوفا" خواهند شد, افزايش جمعيت هم مهار خواهد شد و اگر به "بازار آزاد" اجازه حضور در حوزه جرايم و مجازات ها هم داده شود, صنعت زندان خصوصی و نگهبانی خصوصی هم در کشور رونق خواهد گرفت. نئوليبرال ها قبلا در شيلی, روسيه و آرژانتين و... ميليون ها نفر را با نسخه "شوک تراپی" خود به کشتن داده و به خاک سياه نشاندند ولی در حالی که اکنون طشت رسوايی نسخه آنها از بام ها افتاده است, دنبال روان ايرانی آنها هنوز با صراحت زننده و تهوع آوری, ضمن توهين به روشنفکران ايران و جهان به دنباله روی متعصبانه از سياست "شوک تراپی" ادامه می دهند.
"دولت مهرورز" نيز که امنيتی هايش در شکنجه و کشتار و سرکوب کارگران و زحمتکشان قاطعيت دارند, هم به خاطر پيوندهای درونی همه جانبه اش با "بازار آزاد" و هم به خاطر ناتوانی ذاتی دستگاه دولتی و عقيم بودن راهکارهايی که در مقابل زياده روی ها و افراط های "بازار آزاد" مجبور است به صورت تناوبی به آنها پناه ببرد, بر سرانگشت بازار می چرخد. نگاهی به فرايند چرخه درونی بحران زای جنگ قيمت ها در بازار آزاد نيز همين واقعيت را در شکل مجرد و نه در قالب خبرهای روز نشان می دهد. وقتی انبوه برنج برای شکستن قيمت ها و احتکار بازار وارد بازار عرضه می شود, سرمايه ای که بايد برای رونق توليد داخلی برنج سرمايه گذاری شود, صرف مهار قيمت مصرف آن می شود. در نتيجه هم توليد داخلی ضربه می خورد, هم سرمايه که در اين رابطه معين عبارت است از قدرت مقاومت در برابر تالان گری و تجاوز روزمره بازار آزاد به سطح قيمت اين محصول از دست می رود. هربار که اين چرخه در مورد کالای معينی بوقوع می پيوندد, قدرت مقاومت توليد داخلی به علت تشديد ورشکستگی توليدکنندگان ضعيف تر, هدر رفت سرمايه بيشتر, امکان تنظيم بعدی بازار قيمت کالای مورد نظر ناچيزتر و قدرت تعرض "بازار آزاد" و قاچاقچيان و محکتران "بازار آزاد" قوی تر خواهد شد. به عبارت ديگر تکرار اين چرخه معيوب سرانجام و در فرجام کار به واگذاری حوزه به حوزه قيمت گذاری ها به "بازار آزاد" منجر می شود و قربانيان آن هم البته فقط اکثريت مردم ايران هستند که زير خط فقر دست و پا می زنند.


Ask a question on any topic and get answers from real people. Go to Yahoo! Answers.

__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Do-It-Yourselfers

on Yahoo! Groups

How-to ideas,

projects and more.

Featured Y! Groups

and category pages.

There is something

for everyone.

Change your life

with Yahoo! Groups

balance nutrition,

activity & well-being.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ