به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۱ آذر ۱۳, دوشنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} کیهان ماه


باشگاه ادبیات منتشر کرد

از مجموعۀ آرشیو مجازی نشریات گهگاهی

کیهان ماه
صاحب امتیاز : دکتر مصباح زاده
ناشر : سازمان چاپ و انتشارات کیهان
شماره اول خرداد 1341
شماره دوم شهریور 1341

سازمان چاپ و انتشارات کیهان پس از انتشار "کتاب هفته" (کیهان هفته)، که با استقبال خوانندگان رو به رو شد، به فکر انتشار "کتاب ماه" (کیهان ماه) افتاد. نشریه "کتاب هفته" هر چند در دوره انتشارش زیر نظر چند سردبیر منتشر شد اما تا آخرین شماره پر بار و خواندنی باقی ماند و پس از انتشار 104 شماره متوقف شد؛ و "کتاب ماه" (کیهان ماه) نیز، به عنوان یک نشریه سنگین، بیش از دو شماره نپایید.
شماره اول "کیهان ماه" زیر نظر جلال آل احمد است. در سر مقاله این شماره تحت عنوان "همتی بدرقۀ راه کن ..." می خوانیم :" قرار بر این شد به سرمایه "سازمان کتاب کیهان" و به همت صاحب قلمانی که نمونه آثارشان را خواهید دید؛ این دفتر که پیش روی شما است، ماهی یک بار، برای کسانی منتشر شود که مطبوعات سنگین ماهانه موجود راضی شان نمی کند. این قراری است برای تحقق بخشیدن به آرزویی؛ که تنها دعوی این دفتر است؛ و تحقق این آرزو خود به سه عامل وابسته ..." نویسنده آن گاه از سه عامل نویسنده، ناشر و خواننده سخن به میان می آورد و مقاله را با این سطرها به پایان می برد :" ... صرف نظر از امهات آثار فلسفه و ادب و هنر که هرگز در حصار ملیت ها نمی گنجد؛ و ما نیز از برگرداندن آن ها و غور در آن ها ناگزیریم؛ کوشش این دفتر بر آن است که به کار اصیل ایرانی و شرقی بپردازد. البته تا آن جا که در توان اوست و تا آن جا که پاسخی به فریاد خویش بیابد. در چنین راهی خواننده نیز به همان اندازه باید بکوشد که ما. به امید آن که این کوشش دو جانبه منجر بشود به آن جا که در این دنیای گسترده ولی بسیار تنگ و یک دست کنندۀ همه چیز و همه کس، ما نیز عاقبت بنماییم که چه کاره ایم و چه می گوییم و چه نشانی با خود داریم و چه مایه امتیازی از دیگران. می بینید که " ... دراز است ره مقصد ..."
نخستین مطلب این شماره "عبور از خط – مبحثی در نهیلیسم" از ارنست یونگر تقریر دکتر محمود هومن و تحریر جلال آل احمد است. این مطلب در دفتر دوم نیز ادامه یافته و وعده داده شده است که فصل آخر آن در شماره آینده به چاپ خواهد رسید.
مطلب بعدی "غرب زدگی" نوشته جلال ال احمد است که در نسخه سانسور شده شماره اول این مطلب به صورت ناشیانه ای از متن صحافی شده برداشته شده و خط سیاهی روی عنوان "غرب زدگی" کشیده شده است.
"وسوسه غرب" از آندره مالرو ترجمه دکتر سیروس ذکاء، "اسکندر گجسته و بد کاری های او یا اسکندر بزرگ و ایجاد امپراطوری او" از پرویز داریوش، داستان هایی از آکوتاگاوا ترجمه سیمین دانشور، "گلدوست" (افسانه کهن چینی) ترجمه رضا رادفرنیا، نمایشنامه "گوی گل" ترجمه بهرام بیضایی، "داستان دو برادر" (افسانه کهن مصری) ترجمه عبدالله توکل، "دربارۀ درآمد ملی" از دکتر خسرو ملاح، "سفرنامه اسرائیل" از داریوش آشوری، "نقاشی جدید ایرانی و حرف های دیگر" از جلال مقدم، "سومین نمایشگاه دو ساله (بی انال) نقاشی" از سیمین دانشور، "میزگرد نقاشان"، "نامه ای از بلژیک" از محسن قاسمی، "نامه ای از آلمان" از آرامش دوستدار، "نامه ای از رم" از بهمن محصص، نقد پرویز داریوش بر کتاب "شرح احوال شیخ عطار"، نقد اسلام کاظمیه بر کتاب "زیر آسمان کویر"، نقد و معرفی کتاب های "نقش های در به دری"، "آوار آفتاب"، "تاریخ اجتماعی ایران"، "شب عروسی بابام!"، "تاریخ سینما" و ... "دعا برای آن ها که خود کشی کرده اند" (شعری از گابریلا میسترال ترجمه حسینعلی هروی) از دیگر مطالب این شماره است.
یک تابلو رنگی از ابوالقاسم سعیدی در آغاز این دفتر به چاپ رسیده است.

شماره دوم "کیهان ماه" زیر نظر جلال آل احمد، پرویز داریوش و سیمین دانشور، و به سر دبیری شمس آل احمد منتشر شده است.
http://www.mediafire.com/?ii743bhjp54soe3

شماره دوم با مطلبی تحت عنوان "ویلیام فاکنر" نوشته "پ.د" آغاز می شود.
از دیگر مطالب این شماره "ادای دین به صادق هدایت" از پرویز داریوش، نمایشنامه "پله های یک نردبان" از بهمن فرسی، "اعتقادی خلاف عقاید همگان درباره کافکا" از ادموند ویلسون ترجمه سیمین دانشور، "مادر و پسر" (داستان ژاپنی) ترجمه عبدالله توکل، "آکای یا" داستانی از راجه رائو نویسنده هندی ترجمه سیمین دانشور، "خونابه انار" از جلال آل احمد، "پوپک سیاه" (لال بازی) از غلامحسین ساعدی، "از افلاطون به سهروردی" از صمد موحد دیلمقانی، "گزارش میزگرد نقاشان"، "پروازی با شاهین" (نقد و بررسی "شاهین" دکتر تندرکیا) از سیروس طاهباز و ... را می توان نام برد.
یک تابلو رنگی از محمد مدبر در آغاز و دوازده عکس از در و دیوار قزوین کار ناصر حقیقی در صفحات داخلی این دفتر به چاپ رسیده است.
یکی از مقالات خوب این شماره "ادای دین به صادق هدایت" نوشته پرویز داریوش است.مقاله داریوش این گونه آغاز می شود : "هنگامی که ده سال پیش از این در اواخر فروردین ماه خبر آمد که صادق هدایت در گذشته است، دوستان و کسان و آشنایان او را اندوهی شگرف فرا گرفت و این بنده نیز تحت تأثیر غم جانکاهی که در آن وقت گرفتار آن آمده بود "یاد بیدار" را انشا کرد.
بزرگانی از دوستان نزدیک او وعده کردند که اضافه بر ندبه بر درگذشت او و نوحه بر خصایل دلپسند او، کمر همت استوار خواهند کرد و در آثار او غوری در خورد با آن کار را واجب خواندند و وجوب آن را بر خود مسلم خواستند.چنان که این بنده نیز هنگام تسویه اوراقی در بازشناخت کتاب ونسان مونتی، به نام "صادق هدایت" اکیداً وعده کرد که انتقادی شایان از آثار آن شادروان به عمل آورد و دین خود را بدو و به دفتر ادب فارسی ادا کند. و اینک که پس از ده سال در صدد اجرای آن مهم برآمده ام، دیگر بار گرد غم که هرگز از دل نزدوده بودم زفت شد و کلان شد و مرا بیازرد ..." و این گونه ادامه می یابد:" ... در این سطرها که از این پس خواننده پیش نظر خواهد داشت این نویسنده را کاری با شخص صادق هدایت نیست. آثار او را به اتفاق خواهیم خواند و در آن نظری انتقادی خواهیم افکند. هیچ با شرح زندگی او و خاندان او و محیط شخصی او و شباهت احتمالی بسیاری از افراد مخلوق او و با اعمال روزانه او و امکان پیش بینی از پس انتحار او کاری نخواهیم داشت. این همه را به نویسنده ترجمه حال او وا می گذاریم که در زمان ما، یا بعد از ما، شاید پدید آید و این مهم را بر عهده گیرد ..."
نویسنده آن گاه آثار هدایت را به شش گونه تقسیم می کند : 1 – تخیلی، 2- ترجمه متون پهلوی، 3- ترجمه آثار تخیلی خارجی، 4 – انتقاد، 5- مقالات اجتهادی، 6 – گرد آوری فرهنگ توده.
و بعد بحث درباره آثار آفریدۀ او را به عهده می گیرد و باقی را به دیگران وا می گذارد. نقد و بررسی پرویز داریوش از آثار تخیلی صادق هدایت با این سطرها به پایان می رسد:
" ... شک نمی توان برد که هدایت نیز هم چون هر نویسنده یی که پیش از او یا در زمان او بوده است در نویسندگان بعدی دیار خود اثر نهاده است. بحث در این که شاید در نویسندگان دیگر کشورها نیز اثر کند سخت بیهوده است، هر چند بی گمان در حد امکان هست به شرط آن که بخوانند. اما اثر او بر نویسندگان و شاعران جوان کنونی ایران چندان است که هم اکنون می توان جزوه ای پنجاه صفحه ای از ادبیات "کاج" گرد آورد. جز آن که در ارزش این اثر گرفتن ها و ارج آثار پدید آمده در این مختصر و بدین شتاب بحث نمی توان کرد. شاید باید ده سال دیگر بگذرد و کسی یافته شود که از سر فرصت این همه منشآت را بخواند و با آثار هدایت بسنجد و آنگاه حکم براند که میزان تأثیر چه است و ارزش اثر کدام.
سخن از پشت در مفرغی یا نکبت یا اجزایی از شوهر آهو خانم گفتن در حوصله این وجیزه نیست و نام آن کسان را بردن که خویشتن راهی آورده اند و مقامی ساز کرده اند و از هدایت بهره ای به صورت وام نبرده اند رابطه ای معقول با تمامی این داوری نمی توان داشت ..."
http://www.mediafire.com/?2zcym9i62x5r3o8

****
"کیهان ماه" در دو شماره و هر شماره در 192 صفحه به قطع رقعی منتشر شده است. احتمالاً یکی از علل تعطیل و توقف "کیهان ماه" چاپ "غرب زدگی" در شماره اول و تندروی های بعدی است: تندروی هایی که سازمان چاپ و انتشارات کیهان، حتی اگر به روی خود نمی آورد، به سبب سیاست عمومی مؤسسه نمی توانست تحمل کند.
باشگاه ادبیات منتشر کرد  از مجموعۀ آرشیو مجازی نشریات گهگاهی  کیهان ماه  صاحب امتیاز : دکتر مصباح زاده  ناشر : سازمان چاپ و انتشارات کیهان  شماره اول             خرداد 1341 شماره دوم            شهریور 1341  سازمان چاپ و انتشارات کیهان پس از انتشار "کتاب هفته" (کیهان هفته)، که با استقبال خوانندگان رو به رو شد، به فکر انتشار "کتاب ماه" (کیهان ماه) افتاد. نشریه "کتاب هفته" هر چند در دوره انتشارش زیر نظر چند سردبیر منتشر شد اما تا آخرین شماره پر بار و خواندنی باقی ماند و پس از انتشار 104 شماره متوقف شد؛ و "کتاب ماه" (کیهان ماه)  نیز، به عنوان یک نشریه سنگین، بیش از دو شماره نپایید. شماره اول "کیهان ماه" زیر نظر جلال آل احمد است. در سر مقاله این شماره تحت عنوان "همتی بدرقۀ راه کن ..." می خوانیم :" قرار بر این شد به سرمایه "سازمان کتاب کیهان" و به همت صاحب قلمانی که نمونه آثارشان را خواهید دید؛ این دفتر که پیش روی شما است، ماهی یک بار، برای کسانی منتشر شود که مطبوعات سنگین ماهانه موجود راضی شان نمی کند. این قراری است برای تحقق بخشیدن به آرزویی؛ که تنها دعوی این دفتر است؛ و تحقق این آرزو خود به سه عامل وابسته ..." نویسنده آن گاه از سه عامل نویسنده، ناشر و خواننده سخن به میان می آورد و مقاله را با این سطرها به پایان می برد :" ... صرف نظر از امهات آثار فلسفه و ادب و هنر که هرگز در حصار ملیت ها نمی گنجد؛ و ما نیز از برگرداندن آن ها و غور در آن ها ناگزیریم؛ کوشش این دفتر بر آن است که به کار اصیل ایرانی و شرقی بپردازد. البته تا آن جا که در توان اوست و تا آن جا که پاسخی به فریاد خویش بیابد. در چنین راهی خواننده نیز به همان اندازه باید بکوشد که ما. به امید آن که این کوشش دو جانبه منجر بشود به آن جا که در این دنیای گسترده ولی بسیار تنگ و یک دست کنندۀ همه چیز و همه کس، ما نیز عاقبت بنماییم که چه کاره ایم و چه می گوییم و چه نشانی با خود داریم و چه مایه امتیازی از دیگران. می بینید که " ... دراز است ره مقصد ..."  نخستین مطلب این شماره "عبور از خط – مبحثی در نهیلیسم" از ارنست یونگر تقریر دکتر محمود هومن و تحریر جلال آل احمد است. این مطلب در دفتر دوم نیز ادامه یافته و وعده داده شده است که فصل آخر آن در شماره آینده به چاپ خواهد رسید. مطلب بعدی "غرب زدگی" نوشته جلال ال احمد است که در نسخه سانسور شده شماره اول این مطلب به صورت ناشیانه ای از متن صحافی شده برداشته شده و خط سیاهی روی عنوان "غرب زدگی" کشیده شده است.  "وسوسه غرب" از آندره مالرو ترجمه دکتر سیروس ذکاء، "اسکندر گجسته و بد کاری های او یا اسکندر بزرگ و ایجاد امپراطوری او" از پرویز داریوش، داستان هایی از آکوتاگاوا ترجمه سیمین دانشور، "گلدوست" (افسانه کهن چینی) ترجمه رضا رادفرنیا، نمایشنامه "گوی گل" ترجمه بهرام بیضایی، "داستان دو برادر" (افسانه کهن مصری) ترجمه عبدالله توکل،  "دربارۀ درآمد ملی" از دکتر خسرو ملاح، "سفرنامه اسرائیل" از داریوش آشوری، "نقاشی جدید ایرانی و حرف های دیگر" از جلال مقدم، "سومین نمایشگاه دو ساله (بی انال) نقاشی" از سیمین دانشور، "میزگرد نقاشان"، "نامه ای از بلژیک" از محسن قاسمی، "نامه ای از آلمان" از آرامش دوستدار، "نامه ای از رم" از بهمن محصص، نقد پرویز داریوش بر کتاب "شرح احوال شیخ عطار"، نقد اسلام کاظمیه بر کتاب "زیر آسمان کویر"، نقد و معرفی کتاب های "نقش های در به دری"، "آوار آفتاب"، "تاریخ اجتماعی ایران"، "شب عروسی بابام!"، "تاریخ سینما" و ... "دعا برای آن ها که خود کشی کرده اند" (شعری از گابریلا میسترال ترجمه حسینعلی هروی) از دیگر مطالب این شماره است. یک تابلو رنگی از ابوالقاسم سعیدی در آغاز این دفتر به چاپ رسیده است.  شماره دوم "کیهان ماه" زیر نظر جلال آل احمد، پرویز داریوش و سیمین دانشور، و به سر دبیری شمس آل احمد منتشر شده است. http://www.mediafire.com/?ii743bhjp54soe3   شماره دوم با مطلبی تحت عنوان "ویلیام فاکنر" نوشته "پ.د" آغاز می شود. از دیگر مطالب این شماره "ادای دین به صادق هدایت" از پرویز داریوش، نمایشنامه "پله های یک نردبان" از بهمن فرسی، "اعتقادی خلاف عقاید همگان درباره کافکا" از ادموند ویلسون ترجمه سیمین دانشور، "مادر و پسر" (داستان ژاپنی) ترجمه عبدالله توکل، "آکای یا" داستانی از راجه رائو نویسنده هندی ترجمه سیمین دانشور، "خونابه انار" از جلال آل احمد، "پوپک سیاه" (لال بازی) از غلامحسین ساعدی، "از افلاطون به سهروردی" از صمد موحد دیلمقانی، "گزارش میزگرد نقاشان"، "پروازی با شاهین" (نقد و بررسی "شاهین" دکتر تندرکیا) از سیروس طاهباز و ... را می توان نام برد.  یک تابلو رنگی از محمد مدبر در آغاز و دوازده عکس از در و دیوار قزوین کار ناصر حقیقی در صفحات داخلی این دفتر به چاپ رسیده است.  یکی از مقالات خوب این شماره "ادای دین به صادق هدایت" نوشته پرویز داریوش است.مقاله داریوش این گونه آغاز می شود : "هنگامی که ده سال پیش از این در اواخر فروردین ماه خبر آمد که صادق هدایت در گذشته است، دوستان و کسان و آشنایان او را اندوهی شگرف فرا گرفت و این بنده نیز تحت تأثیر غم جانکاهی که در آن وقت گرفتار آن آمده بود "یاد بیدار" را انشا کرد. بزرگانی از دوستان نزدیک او وعده کردند که اضافه بر ندبه بر درگذشت او و نوحه بر خصایل دلپسند او، کمر همت استوار خواهند کرد و در آثار او غوری در خورد با آن کار را واجب خواندند و وجوب آن را بر خود مسلم خواستند.چنان که این بنده نیز هنگام تسویه اوراقی در بازشناخت کتاب ونسان مونتی، به نام "صادق هدایت" اکیداً وعده کرد که انتقادی شایان از آثار آن شادروان به عمل آورد و دین خود را بدو و به دفتر ادب فارسی ادا کند. و اینک که پس از ده سال در صدد اجرای آن مهم برآمده ام، دیگر بار گرد غم که هرگز از دل نزدوده بودم زفت شد و کلان شد و مرا بیازرد ..." و این گونه ادامه می یابد:" ... در این سطرها که از این پس خواننده پیش نظر خواهد داشت این نویسنده را کاری با شخص صادق هدایت نیست. آثار او را به اتفاق خواهیم خواند و در آن نظری انتقادی خواهیم افکند. هیچ با شرح زندگی او و خاندان او و محیط شخصی او و شباهت احتمالی بسیاری از افراد مخلوق او و با اعمال روزانه او و امکان پیش بینی از پس انتحار او کاری نخواهیم داشت. این همه  را به نویسنده ترجمه حال او وا می گذاریم که در زمان ما، یا بعد از ما، شاید پدید آید و این مهم را بر عهده گیرد ..."  نویسنده آن گاه آثار هدایت را به شش گونه تقسیم می کند : 1 – تخیلی، 2- ترجمه متون پهلوی، 3- ترجمه آثار تخیلی خارجی، 4 – انتقاد، 5- مقالات اجتهادی، 6 – گرد آوری فرهنگ توده.  و بعد بحث درباره آثار آفریدۀ او را به عهده می گیرد و باقی را به دیگران وا می گذارد. نقد و بررسی پرویز داریوش از آثار تخیلی صادق هدایت با این سطرها به پایان می رسد: " ... شک نمی توان برد که هدایت نیز هم چون هر نویسنده  یی که پیش از او یا در زمان او بوده است در نویسندگان بعدی دیار خود اثر نهاده است. بحث در این که شاید در نویسندگان دیگر کشورها نیز اثر کند سخت بیهوده است، هر چند بی گمان در حد امکان هست به شرط آن که بخوانند. اما اثر او بر نویسندگان و شاعران جوان کنونی ایران چندان است که هم اکنون می توان جزوه ای پنجاه صفحه ای از ادبیات "کاج" گرد آورد. جز آن که در ارزش این اثر گرفتن ها و ارج آثار پدید آمده در این مختصر و بدین شتاب بحث نمی توان کرد. شاید باید ده سال دیگر بگذرد و کسی یافته شود که از سر فرصت این همه منشآت را بخواند و با آثار هدایت بسنجد و آنگاه حکم براند که میزان تأثیر چه است و ارزش اثر کدام.  سخن از پشت در مفرغی یا نکبت یا اجزایی از شوهر آهو خانم گفتن در حوصله این وجیزه نیست و نام آن کسان را بردن که خویشتن راهی آورده اند و مقامی ساز کرده اند و از هدایت بهره ای به صورت وام نبرده اند رابطه ای معقول با تمامی این داوری نمی توان داشت ..."  http://www.mediafire.com/?2zcym9i62x5r3o8                                                                **** "کیهان ماه" در دو شماره و هر شماره در 192 صفحه به قطع رقعی منتشر شده است. احتمالاً یکی از علل تعطیل و توقف "کیهان ماه" چاپ "غرب زدگی" در شماره اول و تندروی های بعدی است: تندروی هایی که سازمان چاپ و انتشارات کیهان، حتی اگر به روی خود نمی آورد، به سبب سیاست عمومی مؤسسه نمی توانست تحمل کند.

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.ru
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "کتاب های رایگان پارسی" مشترک شده‌اید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت لغو اشتراک از این گروه، ایمیلی به persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=fa دیدن کنید.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ