به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۱ بهمن ۲۸, شنبه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} انجمن بین المللی قلم در دفاع از اکرم ایلیسلی


 
 



"اکرم ایلیسلی"، رمان نویس معتبر آذربایجانی، به دنبال تظاهرات خشمگین در جلو منزلش و سوزاندن کتابش و تهدید توسط یکی از رهبران احزاب مخالف آذری، در روزهای اخیر جانش در معرض خطر قرار گرفته است. ریشۀ اعتراضات، رمان "رویاهای سنگی" نویسنده دربارۀ منطقۀ مورد مناقشۀ ناگورنو قراباغ است که در آن نویسنده نسبت به ارامنه همدردی نشان داده است. قلم بین الملل نگران امنیت اکرم ایلیسلی است. قلم بین الملل از مقامات آذربایجان می خواهد که امنیت ایلیسلی و خانواده اش را تأمین کرده و افراد تهدید کننده را مورد تحقیق قرار داده و مورد محاکمه قرار دهد.

از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱، قراباغ اعلام استقلال کرد که منجر به جنگ تمام عیار در منطقه شد که در طی آن جنایات وسیعی گزارش شده است. از ۱۹۹۴، آتش بس اعلام شد ولی درگیریهای پراکنده ای هر از گاهی رخ داده است. آوارگان هنوز نتوانسته اند به خانۀ خود برگردند و قضیۀ قراباغ به عنوان منبع تنش حاد بین آذربایجان و ارمنستان بوده است. رویاهای سنگی در سال ۲۰۰۷ نوشته شده است ولی بعد از ۵ سال منتشر شده است و داستان دو مرد آذری را تعریف می کند که برای حفظ همسایه های ارمنیشان از خشونتهای اتنیکی تلاش کردند. این کتاب همچنین به تضییقات بر علیه ارامنه در قراباغ اشاره می پردازد. آنچه باعث ناراحتی معترضان بوده است روایت بدرقتاری آذریها بر علیه ارامنه بدون روایت به حملات ارامنه بر علیه آذریها می باشد. کتاب هنوز در آذربایجان چاپ نشده است ولی ترجمۀ روسی آن در اواخر ۲۰۱۲ در مجلۀ ادبی روسی دروآبها نارادف (دوستی مردمان) منتشر شده است.

همزمان با متهم شدن ایلیسلی توسط نمایندگان مجلس ملی آذربایجان به اهانت به مردم آذربایجان، در اوایل این ماه بحران نضج گرفته و ریشۀ اتنیکی ایلیسلی مورد سؤال قرار گرفته و پیشنهاد شده است که باید نویسنده را مجبور کنند آذربایجان را ترک کرده و در ارمنستان زندگی کند. بعضی خواستار محرومیت ایلیسلی از موقعیت ویژۀ نویسندۀ دولتی شدند. در پاسخ به این درخواست، رئیس جمهور الهام علی اوف دستور داد که مستمری ایلیسلی لغو شود. این مستمری برای شناسایی خدمات ادبی ایلیسلی مقرر شده بود.بنا به گزارش رسانه های آذربایجان، ایلیسلی به دلیل تحریف واقعیتهای تاریخی آذربایجان و اهانت به احساسات مردم آذربایجان تنبیه شده است. این تصمیم به دنبال یک هفته تظاهرات در برابر خانۀ ایلیسلی و نعره های "ننگ" و سوزاندن عکس و کتابهای ایلیسلی گرفته شده است. به گزارش رادیو اروپای آزاد، در این کتاب به صورت سرپوشیده و رقیق از رئیس جمهور سایق حیدر علی اوف، پدر رهبر جدید، الهام علی اوفف انتقاد شده است. گزارش شده است که سازمانهای غیر دولتی و گروههای پشتیبان رزمندگان و پناهندگان پیشنهاد کرده اند که امکان دارد بر علیه  ایلیسلی اقدام قانونی کنند.

در ۱۱ فوریه، حافظ حاجی اوف رهبر حزب مخالف، حزب مساوات نوین، اعلام کرد که علیرغم مسئولیتهای جنایی بر علیه خودش، به هر کس که گوش ایلیسلی را ببرد ده هزار منات (۹۵۰۰ یورو) جایزه خواهد داد. وزیر امور داخلی آذربایجان بعدا اعلام کرد که هر ندایی به خشونت غیر قابل قبول بوده و مورد تحقیق قرار خواهد گرفت. با اینهمه، هنوز تهدید بر علیه ایلیسلی باقی است.

در مصاحبه ای با رادیو اروپای آزاد در اواخر ژانویه، ایلیسلی ادعا کرد که "این رمان پیامی است به ارامنۀ ساکن قراباغ، و به عبارتی دیگر، به ارامنۀ شهروند آذربایحان: نپندارید که آنچه را به شما کرده ایم فراموش کرده ایم. ما قبول داریم آن را. شما هم کارهای بدی نسبت به ما کرده اید. این وظیفۀ نویسندگان ارمنی است که دربارۀ این چیزها بنویسند. شاید آنها تا به حالا نوشته اند، شاید در آینده خواهند نوشت. نمی دانم. چون امکان ندارد مردمی بیرحمیهای آنچنانی مرتکب شوند و دربارۀ آن ننویسند. این چیزها را سیاسی نکنید. اگر ارامنه به زندگی در منطقۀ قراباغ آذربایجان ادامه دهند، ما باید در کنار هم زندگی کنیم. این رمان پیامی است به آنها. نترسید. همه چیز به پایان نرسیده است. ما می توانیم با هم زندگی کنیم."

علیرغم تظاهرات، مفسران اشاره می کنند که حوادث روزهای اخیر باعث باز شدن بحث دربارۀ ارمنستان شده است، و در هفتم فوریه، تلویزیون آذربایجان بحث زنده مهیجی بین ایلیسلی و یکی از اعضای حزب حاکم پخش کرد و دیگران آشکارا از کتاب تمجید کرده اند.

ایلیسلی هفتاد و پنج ساله، نویسنده، شاعر و سناریو نویس سرشناس جوایز متعددی را در دوران حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی و در دورۀ بعد از انحلال شوروی گرفته است، از جمله در ۲۰۰۲، برندۀ بهترین جایزۀ ادبی آذربایجان، جایزۀ استقلال شد. این شاگرد سابق انستیتوی ادبیات ماکسیم گورکی، از اواخر دهۀ ۱۹۵۰ به کارهای ادبی پرداخته و مشهورترین آثارش عبارتند از "وقتی مه بر کوهستانها حکومت می کند" (۱۹۶۳) و  "شکوفایی گیلاس چه گفت؟ (۱۹۸۳). ایشان همچنین از نظر ترجمۀ آثار ادبی شناخته شده است.

لطفا فورا به زبان آذربایجانی یا زبان خودتان بنویسید:

به تهدیدات بر علیه اکرم ایلیسلی اعتراض کرده و از مقامات آذربایجان میخواهیم امنیت ایشان و خانواده اش را در برابر حملات فراهم کنند.

تهدید کنندگان بر علیه ایلیسلی مورد تحقیق قرار گرفته و  محاکمه شوند.

به تهدیدات و تنبیهاتی که بر علیه اکرم ایلیسلی در ارتباط با نوشته هایش اعمال شده است پایان داده شود.

President
Ilham Aliyev
Office of the President of the Azerbaijan Republic
18 Istiqlaliyyat Street,
Baku AZ1066, AZERBAIJAN
Fax: +994 12 492 0625
Email: office@pa.gov.az

Salutation: Dear President

Please check with the PEN office is sending appeals after 15 March 2013

منبع: www.pen-international.org/newsitems/azerbaijan-writer-akram-aylisli-under-threat



--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.ae
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "کتاب های رایگان پارسی" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=fa دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ