به گروه اینترنتی جذاب و پر از اطلاعات و کتابهای جالب کتابهای رایگان فارسی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

{خبرنامه کتابهای رایگان پارسی} آن­چه باید باقی بماند،ایران است

 
گزارشی از شب  بخارا
برای عبدالحسین زرین­ کوب
 

آن­چه باید باقی بماند،ایران است

 
یکصدوششمین شب از شب­ های مجله بخارا(که به منظور بزرگداشت بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران و جهان برگزار می­ شود)  به بزرگداشت دکتر عبدالحسین زرین کوب اختصاص داشت.این مراسم عصر روز دوشنبه 25/10/91 با همکاری موسسه فرهنگی، هنری ملت، بنیاد موقوفات دکتر افشار، کمیسیون ملی یونسکو، دایره ­المعارف بزرگ اسلامی، گنجینه ایرج افشار و به همت علی دهباشی سردبیر مجله بخارا ، در محل ساختمان کانون زبان فارسی (موقوفات افشار) در تهران برگزار شد. نخستین سخنران این مراسم سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایره­المعارف بزرگ اسلامی بود. سخنران بعدی این مراسم دکتر صادق سجادی بود. وی نکاتی درباب اهمیت دکتر زرین کوب بیان کرد: آثار مکتوب استاد زرین کوب ، علاوه بر کمیت کم ­نظیر از کیفیتی سخت ممتاز و پرفایده برخوردار بود که الهام ­بخش صدها کتاب، مقاله و رساله شد. او هم­چنین به بررسی اهمیت آثار استاد زرین کوب در باب تاریخ ایران، خصوصا در قرون اسلامی و احاطه و دقت نقادانه ایشان بر منابع تاریخی پرداخت. وی زرین کوب را از نخستین محققان ایرانی دانست که درباره اهمیت متون ادبی، انواع تذکره ­ها، آثار نظم و نثر، سیاحت نامه ­ها، مکاتبات رسمی و دیوانی در تحقیقات تاریخی، سخن گفته و آن­ها ­را بر اساس زمان و مکان، دسته ­بندی و ارزش­ گذاری کرده است.
سخنران بعدی این مراسم، دکتر اسداله امیری، نویسنده و رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در ایران بود. وی در وصف استاد جمله­ ای از بیهقی نقل کرد: « مرد آن­گاه، آگاه شود که نوشتن گیرد و بداند که پهنای کار چیست. و دکتر زرین کوب همان آگاه بود که به پهنای فرهنگ و ادب دانست و به پهنای فرهنگ و ادب نوشت.»
در بخش بعدی مراسم، دکتر روزبه زرین کوب ، برادرزاده دکتر عبدالحسین زرین کوب در خصوص مقالات و یادداشت­های روزانه استاد تحت عنوان« تقویم پارینه» سخن گفت و توضیحات مفصلی در خصوص مقالات، یادداشت­ ها و دست­نوشته­ های استاد داد. وی از قول استاد گفت:« عمر مورخ و عمر کتاب البته به سر می­ آید و آن­چه باید باقی بماند،عمر ایران است.»
در ادامه، علی دهباشی سخنانی تحت عنوان « دکتر زرین کوب و نهضت فرهنگی ایران» ایراد کرد: استاد ما، دکتر زرین کوب دانش­ آموخته و رهرو نهضت نوین فرهنگی ایران بود. این نهضت از سال­ های نخستین سده اخیر آغاز گشته و می­ کوشید تا با نگاهی منتقدانه و عالمانه به میراث ادبی و  فرهنگی ایران ­زمین، گوهر بی­ همتای ادب و فرهنگ فارسی را از ویرانی و آلودگی رهانیده و زبان کهن فارسی را از حشو و زوائد بی جا پیراسته و نهال ادبیات نوین ایران را بارور سازد. فعالیت شبانه­ روزی این مرد برجسته و کم­نظیر و دیگر یاران متقدم و متاخرش، شکل ­دهنده نهایی ­ترین تصویر و توصیف عالمانه از فرهنگ، تاریخ و ادب ایران ­زمین است.
در بخش بعدی برنامه، نوشته­ ای از دکتر قمر آریان( همسرو یاور دکتر زرین کوب ) تحت عنوان « روایت یک شاهد عینی» قرائت شد. این روایت به خصایص نیکو و متواضعانه، دقت و همت ایشان می ­پردازد.
بهاءالدین­ خرم­شاهی نیز در بخشی دیگر با یادآوری جایگاه استاد در تاریخ، ادب و فرهنگ ایران ­زمین، چند رباعی و قصیده را که برای ایشان سروده بود، قرائت کرد. در پایان برنامه دقایقی از سخنرانی دکتر زرین کوب در انجمن مفاخر پخش شد.
استاد زرین کوب ، در سال 1301 در بروجرد به ­دنیا آمد و تا پایان مقطع متوسطه در بروجرد و خرم ­آباد تحصیل کرد. پس از آن در دبیرستان­ های بروجرد و خرم­ آباد مشغول به تدریس شد. در همین دوره نخستین کتاب او به نام« فلسفه شعر، یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران» در بروجرد منتشر شد. سپس در سال 1324 در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد. در سال 1334 از رساله دکتری خود دفاع کرد. سپس عهده­ دار تدریس در دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای دراماتیک شد. وی از سال 1341 به بعد در فواصل مختلف در دانشگاه­ های تهران، آکسفورد، سوربن، هند، پاکستان، کالیفرنیا و پرینستون به تدریس پرداخت. حاصل عمر استاد علاوه بر تدریس، تالیف 400 عنوان کتاب، مقاله و رساله ارزشمند علمی و ادبی و فرهنگی و تاریخی است. از دیگر فعالیت ­های وی مدیریت روزنامه و مجله، همکاری در تالیف دایره­ المعارف فارسی(مصاحب)، ایرانیکا(در آمریکا)، اسلامی(در هلند)، بزرگ اسلامی( در تهران) و تاریخ ایران کمبریج بوده است. وی در سال 1353 برای اولین بار دچار عارضه قلبی شد و در پی آن برای معالجه به طور مداوم به اروپا و آمریکا سفر می­ کرد. در سال­ های پایانی عمر، به دلیل بیماری متحمل رنج و مشقت فراوان شده و در نهایت در 24 شهریور 1378  در تهران درگذشت.
از کتب او می ­توان: دو قرن سکوت، از کوچه رندان، تاریخ تصوف، تاریخ ایران بعد از اسلام، و روزگاران ایران( گذشته باستانی ایران) را نام برد.
شایان ذکر است که نخستین­ بار به همت حمید ایزد­پناه، مدیر وقت اداره فرهنگ و هنر لرستان، مراسم تجلیل باشکوهی برای ایشان در خرم ­آباد ترتیب داده شده بود.
 
بهرام غضنفری
 
 

__._,_.___
 محمود فاضلی بیرجندی

--
اين نامه به دنبال عضو يت شمادرگروه كتابهاي رايگان فارسي ارسال شده است.
وبلاگ ما:
http://persianbooks2.blogspot.ru
آدرس ارسال نامه:
persianebooks@googlegroups.com
برای قطع اشتراك :
persianebooks+unsubscribe@googlegroups.com
 
مطالب وكتابهاي مروج خشونت وتجزیه طلبی و تروریسم ،ضد دولتي وضدديني و کتب قابل خرید دربازاررسمی ایران و کتب چاپ خارج(مشمول کپی رایت) براي اين گروه ارسال نخواهد شد.
لطفا موقع ارسال نامه به گروه حتما این موارد را درنظر بگیرید و لطفا موضوع نامه را نيزبه طور كامل ذكر كنيد
و از نوشتن به رسم الخط فینگلیش پرهیز کنید.
http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=en
 
برای کمک به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی، نامه های گروه را براي دوستان كتابخوان خود بفرستیدواز آنها بخواهید که در گروه عضو شوند.
خبر خوان وبلاگ:
http://feeds.feedburner.com/ketabxaneh
آدرس گزیده مطالب جالب ديگر تارنماها:
http://persianbooks-harfha.blogspot.com
برای یافتن شرایط عمومی وپرسش و پاسخ ها از این آدرس استفاده کنید:
http://book-faqs.blogspot.com
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "کتاب های رایگان پارسی" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به persianebooks و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به persianebooks@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/persianebooks?hl=fa دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ